Dette sier turistene om Trondheim i sosiale medier

Turister deler bilder og erfaringer fra Trondheim over en lav sko. Sunniva Evjen, markedssjef i Visit Trondheim, tror det er med på å vise fram et større mangfold av byen.

Turister deler haugevis av bilder på sosiale medier, og viser frem både mer og mindre kjente deler av Trondheim.  Foto: instagram

Saken oppdateres.

Et søk på #trondheim på bildedelingstjenesten Instagram gir over 875 000 treff. Her deler byens innbyggere øyeblikk fra sin hverdag, men også turister er flittige til å ta i bruk emneknaggen når de besøker byen. Markedssjef i Visit Trondheim, Sunniva Evjen, forteller at det er stor nytte i å se hvordan turistene bruker byen.

- Vi ser at det blir lagt ut mange fine bilder fra Trondheim. Ofte tar vi kontakt med de som har tatt bildene og spør om vi kan bruke dem. Vi har ikke mulighet til å være overalt hver dag, så for oss betyr det at vi kan få vist fram mer av byen gjennom turistene.

LES OGSÅ: Når Kristine møter turister, tar hun dem med til Festningen



Topp ti ting å gjøre eller se i Trondheim

1. Nidarosdomen

2. Old Town Bridge (Lykkens portal)

3. Rockheim

4. Bakklandet

5. Kristiansten Festning

6. Tyholttårnet

7. Ringve Museum

8. Pirbadet

9. Vitensenteret i Trondheim

10. Erkebispegården

Kilde: Tripadvisor.no (merk: både turister og lokalbefolkning legger igjen tilbakemeldinger på nettsiden)



Nidarosdom og Bakklandet på topp

I Visit Trondheim har de bemerket seg at mange av de som publiserer feriebilder fra Trondheim er mye yngre enn cruisebåt-turistene som gjerne utgjør flertallet av byens besøkende. Evjen tror disse er mer opptatt av å dele opplevelsene sine i sosiale medier, og at det gir et godt innblikk i hva turister finner på når de besøker trønderhovedstaden.

- Mange av turistene er veldig flinke til å legge ut bilder av byen på Instagram som viser hva de gjør og hvor de drar. Vi ser mye bilder av Bakklandet og Nidarosdomen, sier Evjen.

Det er lagt ut over 33 000 innlegg med emneknaggen Nidarosdomen på Instagram. Til sammenligning lå antallet innlegg på over 18 000 i 2015.


Denne nederlandske syklisten lot seg imponere over Nidarosdomen og dens gotiske arkitektur.

Denne russisktalende turisten har lagt ut en rekke bilder av Nidarosdomen på sin Instagram-profil.

De fargerike trehusene langs Nidelven er et yndet fotoobjekt for både tilreisende og lokalkjente, og blant motivene som dominerer emneknaggen for Bakklandet. Med 22 000 innlegg på Instagram og en rekke lovord på TripAdvisor, er det tydelig at folk setter pris på den ikoniske bryggerekka. «Gamlebyen», som Bakklandet gjerne kalles av engelskspråklige turister, imponerer med sine gamle trehus, idylliske brosteinsgater og mange små kafeer.

LES OGSÅ: Lokker til seg turister i Trondheim med ny burgerløype



Визитной карточкой Трондхейма является район Bakklandet. Берег реки Нидельвы в этом районе примечателен выстроившимися на сваях складами (17-18 век), которые в наше время облюбовали уютные кафешки и различные магазинчики. Прилегающие к набережной улочки усыпаны деревянными домами и домиками разнообразной раскраски. Видно что люди живущие там чтят свои традиции и заботятся о своих домах. Все дома аккуратные, краска на них не облезшая, а в большинстве окон можно увидеть различные красивые вещи, которые люди выставляют на всеобщее обозрение. Интересно что архитектура некоторых домов порой очень явно схожа с нашей славянской. #norway #trondheim #норвегия #architecture #bakklandet #nidelva #tradition #traditions #traditionalarchitecture #naturelovers #travels #traveling #travelscandinavia #travelnorway #sørtrøndelag #ilovethiscountry #wakacjewnorwegii #north #beautyfulplace #vikings #vikingscountry

A post shared by Daria Kołomycka   (@dariawausz) on

 Ifølge Google Translate har denne russisk-talende turisten god kjennskap til arkitekturen på Bakklandet.

Mange lar seg imponere over tilstanden på de gamle byggene.

Kan være med å vise fram mangfold

Samtidig er sosiale medier en kanal som ofte gir innblikk i mer enn de typiske attraksjonene som reiselivsselskaper gjerne promoterer, sier Evjen. Det synes hun er positivt.

- Det dukker opp mange bilder fra andre steder i byen, enten det er snakk om kunstutstillinger, kafeer eller annet. Planlegger man en tur til Trondheim i dag, kan man søke på emneknaggen Trondheim i sosiale medier og få opp helt andre bilder enn det som presenteres i reiselivsbrosjyrer og lignende.

LES DEBATTINNLEGG: Byens severdigheter må bli enda mer turistvennlige

Hun opplever at det er svært vanlig å bruke sosiale medier for å hente inspirasjon til reiser, og mener derfor det er viktig at aktører i Trondheim vet hvilken ressurs kanaler som Instagram og Snapchat utgjør.

- Sosiale medier er tilgjengelig for alle, og vi ser at det gjør at man finner et stort mangfold i det som presenteres der.


A post shared by Estefanía (@stfania7) on

Det sjarmerende lille biblioteket utenfor Antikvariatet på Bakklandet har fanget oppmerksomheten til mange.

Beautiful Norway #latergram #trondheim #norway #travel #rainbow

A post shared by Shona Phillips (@shonaphillips) on

Denne kanadiske turisten har fanget essensen av trondheimsværet i dette bildet.

Barleycorn by the marina!Location: #Fosenkaia, #Trondheim, #Norway.

A post shared by Trondheim, Norway (@thisisthepicture) on

Mange av turistene lar seg imponere over de eldre og tradisjonelle byggene i byen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå