Trøndersk reiseliv vil at trønderne skal oppdage skjule reiseperler i eget distrikt ved hjelp av et postkort. Foto: faksimile av postkort

I går skrev Adressa.no om en lekker 68 siders brosjyre laget av Visit Norway som ble sendt ut til 860 000 husstander i Norge. Meningen med brosjyren er å få nordmenn til å reise i sitt eget hjemland. Flere lesere reagerte da de så at Trøndelag og Trondheim knapt var nevnt i brosjyren, mens Vestlandet og Nord-Norge hadde flere titalls sider.

Valgte kort foran brosjyre

Reiselivssjef May Britt Hansen i Trøndelag reiseliv AS forklarer at de valgte å prioritere annerledes i år.

- Vi valgte å lage et avlangt postkort som vi sender til 85 000 trøndere i neste uke. Postkortet skal trekkes ut fra en konvolutt, og poenget er å mobilisere trøndere til å reise kortreist og oppleve egne fylker. Dette er en kombinasjon av printet og digital markedsføring. Postkortet skal lede leseren til en nettside hvor man får mye inspirasjon til lokale feriemål forklarer Hansen.

I stedet for en brosjyre eller bilagsavis i postkassa  ønsker Trøndersk reiselivs å skille formatet fra alt annet som kommer i postkassa. Kortet blir sendt ut tirsdag 23. og onsdag 24. april, og sendes til postkasser i Trondheim, Klæbu, Melhus, Orkdal, Stjørdal, Malvik, Levanger, Verdal og Stjørdal.

Har 1,7 mill. i budsjett

I tillegg til postkortet har Trøndelag reiseliv også kjørt en egen brosjyre i Aftenposten.

- Den totale rammen for å markedsføre Trøndelag mot det norske markedet er 1,7 millioner kroner. En må alltid prioritere markedskronene en har til rådighet på best mulig måte, mener Hansen.

I forbindelse med postkortet lanserer også Trøndersk reiseliv en konkurranse med spesielle premier som viser mangfoldet av de trønderske reisedestinasjonene. Blant annet kan man vinne intimkonsert for ti personer i Mariakapellet under Olavsfestdagene og en seilas for ti personer på Trondheimsfjorden. Premier fra Namsskogan familiepark, Den gyldne omveg, Røros og Stiklestad er også representert.

- Vi må hele tiden øke kjennskapen til hva som finnes av muligheter i regionen, få fram hemmelighetene. Derfor er det viktig at de trønderske reiselivsaktørene jobber sammen om synlighet og profilering av området, sier Hansen.

Trøndersk reiseliv valgte å lage et eget postkort i stedet for å bruke penger på en brosjyre som Visit Norway sendte ut. Foto: trøndersk reiseliv as