Et søk på #trondheim på bildedelingstjenesten Instagram gir over 875 000 treff. Her deler byens innbyggere øyeblikk fra sin hverdag, men også turister er flittige til å ta i bruk emneknaggen når de besøker byen. Markedssjef i Visit Trondheim, Sunniva Evjen, forteller at det er stor nytte i å se hvordan turistene bruker byen.

- Vi ser at det blir lagt ut mange fine bilder fra Trondheim. Ofte tar vi kontakt med de som har tatt bildene og spør om vi kan bruke dem. Vi har ikke mulighet til å være overalt hver dag, så for oss betyr det at vi kan få vist fram mer av byen gjennom turistene.

Nidarosdom og Bakklandet på topp

I Visit Trondheim har de bemerket seg at mange av de som publiserer feriebilder fra Trondheim er mye yngre enn cruisebåt-turistene som gjerne utgjør flertallet av byens besøkende. Evjen tror disse er mer opptatt av å dele opplevelsene sine i sosiale medier, og at det gir et godt innblikk i hva turister finner på når de besøker trønderhovedstaden.

- Mange av turistene er veldig flinke til å legge ut bilder av byen på Instagram som viser hva de gjør og hvor de drar. Vi ser mye bilder av Bakklandet og Nidarosdomen, sier Evjen.

Det er lagt ut over 33 000 innlegg med emneknaggen Nidarosdomen på Instagram. Til sammenligning lå antallet innlegg på over 18 000 i 2015.

De fargerike trehusene langs Nidelven er et yndet fotoobjekt for både tilreisende og lokalkjente, og blant motivene som dominerer emneknaggen for Bakklandet. Med 22 000 innlegg på Instagram og en rekke lovord på TripAdvisor, er det tydelig at folk setter pris på den ikoniske bryggerekka. «Gamlebyen», som Bakklandet gjerne kalles av engelskspråklige turister, imponerer med sine gamle trehus, idylliske brosteinsgater og mange små kafeer.

Kan være med å vise fram mangfold

Samtidig er sosiale medier en kanal som ofte gir innblikk i mer enn de typiske attraksjonene som reiselivsselskaper gjerne promoterer, sier Evjen. Det synes hun er positivt.

- Det dukker opp mange bilder fra andre steder i byen, enten det er snakk om kunstutstillinger, kafeer eller annet. Planlegger man en tur til Trondheim i dag, kan man søke på emneknaggen Trondheim i sosiale medier og få opp helt andre bilder enn det som presenteres i reiselivsbrosjyrer og lignende.

LES DEBATTINNLEGG: Byens severdigheter må bli enda mer turistvennlige

Hun opplever at det er svært vanlig å bruke sosiale medier for å hente inspirasjon til reiser, og mener derfor det er viktig at aktører i Trondheim vet hvilken ressurs kanaler som Instagram og Snapchat utgjør.

- Sosiale medier er tilgjengelig for alle, og vi ser at det gjør at man finner et stort mangfold i det som presenteres der.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter