I oktober i fjor var Per Olav Vorvik fra Heimdal på jakt etter en traktorgraver til arbeid som skulle gjøres i hagen på Heimdal.

- Vi valgte å kjøpe en traktor istedet for å leie en. Det ville være mye billigere, sier trønderen til adressa.no

- Så profesjonelt ut

Da han fant en traktor til salgs på et norsk nettsted, så han sin sjanse og kontaktet selgeren. Ettersom kontakten mellom selgeren og Vorvik ville foregå på engelsk, fikk han hjelp av sin svigersønn. Fra den finske kontaktpersonen som annonserte for traktoren fikk de informasjon om den engelske nettsiden united-plant-tools.com. Det var på denne nettsiden traktoren skulle selges fra.

Allerede da var Vorvik mistenksom på svindel.

- Jeg snakket med flere personer om nettsiden for å forsikre meg om at dette ikke var svindel, for nettsiden så veldig profesjonell ut. Det var annonser til biler, traktorer og mye annet på siden, så vi trodde dette var ordentlige greier, sier han.

Utenlandsbetaling

Deretter begynte en daglig telefon- og epost-korrespondanse mellom selgeren på den engelske nettsiden, Michael Smith, og svigersønnen til Vorvik. Trønderen fikk tilsendt både fakturaer, bilder av maskinen og bankkinformasjon fra selskapet. Da Vorvik stilte tekniske spørsmål om maskinen fikk han tilfredstillende svar tilbake.

- Det var reine og fine svar. Det sa bare klikk i hjertet mitt, for det var jo den traktoren jeg ville ha, sier Vorvik.

Etter noen dager med kontakt var de enige med selgeren, og betalingen skulle gjennomføres. Den totale summen var på 140 000 kroner. Utgiften skulle fordeles på han og kona.

- Vi kontaktet DNB for å betale med Mastercard. Vi hadde pengene tilgjengelig, men vi ønsket å betale direkte med kredittkortet for å ha en forsikring. Da vi kontaktet DNB fikk vi beskjed om at vi ikke kunne betale med Mastercard, men at vi måtte overføre penger fra kredittkortet til brukskontoen for å sende penger til utlandet. Derfor fikk vi også et tilleggsgebyr på 1500 kroner som vi måtte betale fordi vi overførte fra kredittkortet.

- Vi trodde vi hadde samme sikkerhet når vi betalte med de overførte pengene fra kredittkortet. Når vi ikke hadde det, kunne vi like så godt betalt med pengene vi hadde på en annen konto, så hadde vi sluppet det tilleggsgebyret også, sier han.

DNB åpnet kontoen for utenlandsbetaling og pengene ble overført til den engelske kontoen, via Barclays bank og svigersønnen til Vorvik fortsatte en daglig kontakt med Smith. Men da han etter en stund spurte etter leveringspapirene for traktoren, opphørte all kontakt fra Michael Smiths side.

Har du blitt utsatt for internettsvindel? Send mail til adressa.nos redaksjon her. Eller til webred@adresseavisen.no.

ID-tyveri

- Svigersønnen vår begynte å kontakte folk i England. Her fikk han kontakt med den riktige Michael Smith som kunne fortelle at han var utsatt for identitetstyveri. Fra han og den lokale politistasjonen, fikk vi vite at folk hadde brukt hans navn til å svindle til seg penger i over seks måneder. Dette visste Barclays Bank om, og de burde ha stoppet transaksjonen for oss, sier han.

Fra det engelske politiet ble de videresendt til Action Fraud, englands nasjonale svindelsenter, hvor de rapporterte inn forholdet.

- Jeg ble enig med kona om at vi ikke skulle fortelle om dette til noen, for vi var så skamfulle. Men vi ble oppfordret av banken, svindelavdelingen til DNB og Action Fraud til å fortelle folk om dette. Da ville vi kvele svindlerne ble vi fortalt.

- Hvis ingen andre går i denne fella, er det en gevinst for meg, sier trønderen.

De kontaktet også sin lokale bankmann i DNB på Heimdal.

- Av han fikk vi beskjed om at en overføring uten KID nummer er tegn på en useriøs aktør. Men den tanken slo meg ikke før vi satt sammen med han i ettertid.

- Det var jo som å gi bort pengene mine til svindlerne. En saksbehandler bør kunne sjekke opp kontoer som penger skal sendes til før de åpner noe som helst, sier han.

- Ingen mulighet til å sjekke

Informasjonsdirektør i DNB, Thomas Midteide, har medfølelse for familien fra Heimdal.

- Dette var en trist historie, men man må jo aldri overføre penger til folk uten å ha noen form for sikkerhet eller kjenne dem godt. Dette gjelder både betalinger i Norge og til utlandet, men ved handel i utlandet er det større risiko for å bli lurt, skriver han i en e-post til adressa.no

- DNBs kunder gjennomfører mange tusen betalinger til utlandet hver dag, men banken har ingen mulighet til å sjekke om de som får pengene har rent mel i posen. Dette må den som overfører penger sikre seg selv.

Midteide skriver videre at Mastercard er et betalingssystem som kun kan brukes i de butikkene Mastercard har godkjent.

- Hvis disse traktorselgerne ikke kunne ta betalt med Mastercard så er det altså lite vi kan gjøre med det.

Han synes det er rart at kontoen fra Barclays Bank ikke er blitt stengt for lenge siden.

- Dette er uansett ikke noe vi som norsk bank hadde fått beskjed om, så vi har ingen mulighet til å oppdage det i våre systemer.

Utbredt svindel

Anne Dybo er rådgiver i Økokrim. Hun sier at slik svindel er utbredt, og ber folk være forsiktige før de sender penger utenlands.

- Generelt sett er bedrageri med traktorer ganske utbredt, og man må være forsiktig med kjøp og salg av slike ting på internett. Det har blitt sendt ut en del advarsler om denne metoden i forskjellige blader og magasiner tidligere. Det er en stund siden jeg har sett noen som har blitt lurt på denne måten, sier hun.

Dybo synes svindelen fremstår som svært profesjonell.

- Bedragerne på nettet er proffe og overtar profilen til seriøse firmaer. Når det er problemer med betaling og kort, og det at du må snakke med en person i Finland, bør man være litt forsiktig.