Etter Strindheimtunnelen åpnet, har biltrafikken avtatt merkbart, det har kommet flere syklister til og gående bruker veien.

– Tidligere var det en jevn strøm av biler i kø inn og ut av området, sier Stein Ellinggard. Den strømmen avtok på timen etter tunnelåpninga for et år siden.

Fra trafikkåre til boligområde

Drømmen er ei miljøgate med kafeer, butikker og gode byrom for beboere og besøkende. De vil at det skal være behagelig og attraktivt å gå og sykle på Lademoen. Og at de bussene som skal gå igjennom, skal tjene beboerne og ikke være «melkeruter» for folk som bor på Ranheim og skal til byen på jobb.

– I dag strener folk over Innherredsveien på skrå! Det er perioder midt på dagen nesten uten trafikk, sier sognepresten, som har kontorvindu ut mot Burankrysset. Det siste halvannet året har han engasjert seg sterkt i saken.

Tilbaketoget til fire felt

– Folk som ikke har fulgt med, har hele tiden trodd at det blir miljøgate her, sier Olav Skjelmo, som lenge har kjempet for bomiljøet på Lademoen.

Helt fra begynnelsen av nittitallet har det vært snakk om miljøgate i Innherredsveien, byens hardt bilbelastede inn- og utfartsåre østfra.

– Vi har fra starten av vært tatt med på dialogmøter og opplevde lenge at våre ønsker ble hørt. De siste ti årene er det miljøgate vi har jobbet mot. Helt til politikerne plutselig bestemte noe helt annet. I juni 2013 vedtok de firefelts vei her, med superbusstrasé. Det var noe ingen andre enn AtB ville ha, sier Skjelmo og rister på hodet.

Han hevder at det ble slutt på involveringen av beboerne i det saken gikk ut av Bystyrets åpne rom og inn i Miljøpakkens lukkede.

Vil ha to felt likevel

Nå er saken igjen moden for ny bystyrebehandling. Og det ser ut til at en overvekt av byens politikere er klar for å prøve ut to felt i Innherredsveien.

I kommende Bystyremøte på torsdag fremmes en interpellasjon av Venstre, SV, Høyre, FrP, KrF, Miljøpartiet de grønne, Rødt og Pensjonistpartiet, hvor de foreslår at ordføreren «tar initiativ ovenfor Statens vegvesen og Sør-Trøndelag fylkeskommune med sikte på å få gjennomført et forsøk med to felt i Innherredsveien».

Opprinnelig var Ap og Sp med på interpellasjonen, men har siden trukket seg og foreslått å be «rådmannen fremme en sak til formannskapet om eventuelt prøveprosjekt med to felt i Innherredsveien», et forslag som innebærer flere forbehold om fremkommelighet for buss, for biltrafikken i sideveier med hensyn til skolevei, konsekvenser for finansiering, tilgjengeligheten til Midtbyen og konsekvenser for omsetning, geografisk og tidsmessig avgrensning, samt kostnad og finansiering av prøveprosjektet.

Det første forslaget har i skrivende stund flertall. Det betyr at om enigheten varer ut morgendagen, så har Innherredsveien to felt på prøve.

Dette forslaget tar forbehold om nøye overvåkning av eventuelle bussforsinkelser, trafikkforflytning til sideveier og tilrettelegging for gående og syklende. Bystyret ber også rådmannen komme tilbake til formannskapet med en sak om praktisk gjennomføring, hvordan tiltaket skal finansieres, og periode for stenging.

Beboerne er tilbake

AtB og fylkesordfører Tore Sandviks innvending har vært at Innherredsveien ikke kan tåle det store antallet busser som skal gå der, samtidig som det skal være åpent for biltrafikk og har foreslått å stenge gata for privatbilisme i rushtrafikken.

– Det er urealistisk, sier Olav Skjelmo. Han mener bilene får føye seg inn etter bussene. Lademoen Vel er tydelige på at de forventer at fler velger vekk bilen.

De er også glade for å være med i prosessen igjen.

– Om vi ikke er på toget riktig enda, står vi i alle fall på perrongen, sier Skjelmo.

Hodeløst, mener handelsstanden

– AtB trenger egne felt, hvis ikke kommer ikke bussene frem. En stengning for privatbiler vil svekke folks tilgjengelighet til Midtbyen, som igjen vil svekke handelen. Det vil få store konsekvenser for beboerne både på Lademoen og i tilstøtende områder, sier Børge Beisvåg, som er næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Trondheimsregionen.

De advarer mot en prøveordning som de frykter vil bli permanent. Han frykter at politikerne er presset av beboerne og ikke har tenkt dette godt nok igjennom.

– Vi trenger varige og gode grep for byen. Ikke et forhastet bystyrevedtak på dårlig beslutningsgrunnlag, sier Beisvåg.

Børge Beisvåg, Næringspolitisk leder Næringsforeningen i Trondheimsregionen, advarer mot å snurpe igjen Innherredsveien. Foto: Morten Antonsen