Den vestlige delen av planlagt bebyggelse blir plassert nær rundkjøringen på Nordre avlastningsvei (i forgrunnen). Plasseringen krever ekstra tiltak mot trafikkstøy. Foto: Arkitektkontoret Odd Thommesen AS

Prosjektet har vært meget omdiskutert, og i lokalmiljøet i Ilsvikøra har det vært sterk motstand. Byggehøyder og volum har vært de viktigste ankepunktene. Boligprosjektet omfatter mellom 50 og 60 enheter. Det betyr stor tetthet, med inntil 16 boliger pr. dekar.

LES PÅ PLUSS: Protesterer mot Kotengs planer

Ilsvika Velforening har frem mot politisk behandling av prosjektet, innstendig bedt om at planene ble endret, og at utbygger måtte ta betydelig mer hensyn til den verneverdige lavhusbebyggelsen i Ilsvikøra.

Det planlagte prosjektet strekker seg opptil fem etasjer i været, noe som ifølge velforeningen vil gi en tung utbygging uten nødvendig respekt for den eksisterende bebyggelsen.

Bearbeidet prosjekt

Innsigelsene har underveis i prosessen ført til noen reduksjoner i høyder og volum. For Arbeiderpartiet har dette gitt et akseptabelt prosjekt, ifølge kommunalråd Geir Waage.

- Dette betyr at vi vil gå inn for å godkjenne detaljreguleringen av tomten, med de rammer prosjektet nå har fått. Men vi vil kreve at byggesaken fremmes for politisk behandling når tiden er inne. Det bør gjøres en god del med det visuelle, sier Waage.

Det var etter forslag fra Venstres kommunalråd Jon Gunnes at saken ble utsatt. Støyproblematikken har vært en viktig side ved prosjektet i lang tid ettersom den sørvestlige delen av komplekset vil bli liggende like ved rundkjøringen mellom de to tunnelene på Nordre avlastningsvei. Om lag 12.000 kjøretøy i døgnet passerer her.

Ekstra tiltak

Det har lenge vært klart at trafikkstøyen betinger ekstraordinære tekniske tiltak på den delen av boligprosjektet som ligger nærmest den trafikkerte rundkjøringen. Tunnelene vil ha en forsterkende effekt på støynivået.

Tidlig torsdag morgen tikket en e-post inntil Jon Gunnes. Den kom fra Statens vegvesen via kommunaldirektør Einar Aassved Hansen og redegjorde for mulighetene for å kle veggene inne i tunnelene med støtabsorberende plater. Vegvesenet gir uttrykk for at slik kledning kan ha god effekt. Men det er en utfordring å få platene på plass. Vegvesenet kan så langt ikke si at montering faktisk lar seg gjennomføre. Dette må utredes nærmere. Og uansett må tunnelene stenges i anleggsperioden, et tiltak man er utpreget skeptisk til. Trafikken over Nordre avlastningsvei må ledes gjennom bygatene i sentrum så lenge arbeidene pågår.

Vegvesenet kan foreløpig heller ikke garantere hvordan platene vil te seg i en driftsfase med mye skitt i tunnelene og påfølgende vasking.

Robuste plater

- Platene må være robuste, og de må tåle økt klimabelastning og utmatting over tid, heter det. Finansiering av tiltaket og driftskostnadene er det heller ikke funnet en løsning for.

Vegvesenet understreker at det ikke er registrert noen henvendelser om denne saken, verken administrativt eller politisk ut over det som kom frem under høringsprosessen. Redegjørelsen fremmes likevel som et mulig tiltak for å minimere støyproblemene, noe Vegvesenet er positiv til. Det blir derfor gjennomført en utredning for å få vurdert de tekniske og økonomiske sidene av saken.

Jon Gunnes sier han stusser litt over at dette innspillet kommer så sent i prosessen. Han ser likevel ingen annen utvei enn å utsette saken for å få klarlagt omstendighetene rundt tiltaket. Saken vil bli fremmet på nytt i det nye bystyrets første ordinære møte i november.