adressa.no har snoket på sosiale medier for å se hvordan Trondheim ser ut gjennom turistenes linser. Ifølge nettsiden planetware er Nidarosdomen på førsteplass på listen over attraksjoner i Trondheim. Det gjenspeiles i bildedelingstjenesten Instagram og på Twitter. På Instagram er det over 18 000 treff på emneknaggen Nidarosdomen.

Venner påvirker oss

Cecilie Staude, sosiale medier-ekspert og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, sier at sosiale medier er blitt en naturlig del av hverdagen til stadig flere av oss. Vi deler mer og mer innhold fra livene våre med hverandre, også når vi er på ferie og reiser i andre sammenhenger.

- Studier viser at innhold delt av venner i sosiale medier ofte påvirker valg av reisemål, hotell, hvor vi skal spise og hvilke kulturelle begivenheter vi deltar på. Dette utfordrer reiselivsbransjens egen kommunikasjon. Vi blir mindre avhengig av å oppsøke reiselivsaktørene, fordi vi får det vi trenger fra våre venner i sosiale medier, sier hun.

«Thank you so much for the warm welcome your guides gave the pilgrims yesterday! We had been walking from Stiklestad and you gave our tour a perfect ending!

«Tusen takk for den varme velkomsten deres guider da pilgrimene i går! Vi hadde gått fra Stiklestad og dere ga turen vår en perfekt slutt!», skriver en person på Nidarosdomen sin Facebook-side.

Følg adressa.no på Facebook!

TA TESTEN: Hva vet du om Trondheims attraksjoner?

- Har mer å gå på

Staude mener at reiselivsbransjen generelt sett har mer å gå på når det gjelder god sosial mediebruk.

- Særlig gjelder dette mangel på kunnskap om at den visuelle kommunikasjonen har fått  større betydning i sosial medier, fordi bilder og video ofte engasjerer mer enn det rent tekstbaserte, sier sosiale medier-eksperten.

Tina Hustad i Visit Trondheim sier at de bruker sosiale medier aktivt i markedsføringen av byen.

- For å markedsføre byen, bruker vi ofte bilder turister har tatt og lagt ut på Instagram, sier Hustad.

«Å være på torget i Trondheim, litt sol, en liten verden ... Og en fiolinist som satte i gang "La vie en rose". Vi liker oss her for faen!» Skriver en franskmann på Facebook.

Følg Adresseavisen på Instagram!

Show don't tell

- Vi oppfordrer turister og andre som befinner seg i Trondheim til å bruke sosiale medier. Spesielt med tanke på bildedeling. Det er bilder som fenger mest, både på Facebook og Instagram, sier Hustad.

Staude mener at det er viktig for reiselivsbransjen å forstå at video og bilder er det som engasjerer massene.

- Hovedoppgaven til bilder og videomateriale blir å formidle en så sterk tilstedeværelse at den som ser det ønsker seg dit. Her er det mange som svikter, sier Staude.

Sosiale medier er blitt en del av hverdagen til stadig flere av oss.

- I praksis betyr dette at inspirasjon til hvor vi skal reise, bo og spise ikke lenger kommer bare fra tradisjonelle massemedier. Det kommer rett inn på mobilene våre i rekordfart. Det påvirker hvordan reiselivsbransjen selv må kommunisere, sier Staude.

foto
Cecilie Staude, sosiale medier-ekspert og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, mener at reiselivsbransjen generelt sett har mer å gå på når det gjelder god sosial mediebruk. Foto: Privat