I forrige uke kjørte vi rundt på Omkjøringsveien i Trondheim, stoppet kjøretøy og undersøkte dekkene, sier fungerende fagleder i Statens vegvesen, Sverre Borstad, til adressa.no.

Han forteller at utegruppene i Statens vegvesen har fått klar beskjed fra Vegdirektoratet om å reagere så strengt som mulig overfor bilister med dårlig skodde kjøretøy.

Flere fikk svi for å kjøre med sommerskodde biler på vinterføret.

Tatt med sommerdekk

- Flere personbiler kjørte på rene sommerdekk. Det var såpass glatt at flere bilister som kom kjørende fra Sluppen og Nardo ikke en gang kom seg inn på Omkjøringsveien. De fikk kjøreforbud til de skaffet seg skikkelig veigrep, og ble i ettertid anmeldt for å ha kjørt på sommerdekk.

Utepatruljen til Vegvesenet kan utstede gebyrer på 750 kroner per dekk, hvis mønsterdybden er under lovlig minimum (under 3 millimeter på vinterføre og 1,6 på sommerføre).

- Vi gir et gebyr hvis det mangler kjetting på store kjøretøy, og kan gi kjøreforbud om kjøretøyet ikke har tilstrekkelig veigrep. Da må sjåførene eventuelt skaffe seg nye dekk hvis de er for dårlige, eller legge kjetting. Først når de har god nok friksjon på mot underlaget får de kjøre videre.

Men hvis kjøretøyet har sommerdekk med god mønsterdybde må de ta i bruk andre tiltak.

- Da kan vi vedta et kjøreforbud og forlange bedring på grunn av for dårlige dekk på det spesifikke føret. Så må vi anmelde saken til politiet, sier Borstad.

Totalvurdering

Som regel reagerer politiet oftest etter at ulykken er ute, som hvis bilen har havnet av veien eller kollidert.

- Politiet utsteder sjelden forelegg til bilførere alene av den grunn at bilen er for dårlig skodd. Det vanligste er at dette blir oppdaget i forbindelse med trafikkuhell, eller at det har skapt farlige situasjoner i trafikken. I slike tilfeller vil dekkutrustningen og føreforholdene inngår i en totalvurdering av reaksjonen mot bilføreren, skriver politiinspektør Jarle Wikdahl ved Sentrum politistasjon i en e-post.

KOMMENTAR: Kaos ble det likevel

Spent på mildværet

Fagleder Sverre Borstad venter nå spent på hva som skjer i morgen når det varslede mildværet kommer.

- Det kommer an på hvor kaldt det er i bakken, om snø og is smelter eller om det fryser. Etter flere dager med vinter har de fleste kanskje fått lagt om til vinterdekk. Vi håper strømannskapene er klare og kanskje kan være litt i forkant hvis det har vært så kaldt at isen sveller. Hvis det blir for glatt må bilistene vurdere om de skal stoppe i stedet for å kjøre videre, sier Borstad.

Følgende paragrafer i Vegtrafikkloven er sentrale når størrelsen på gebyret skal vurderes:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

MER Å LESE: Snø og slaps stopper vogntog

MER Å LESE: Sju timers bilberging på riksvei 70