- Personlig ville jeg innkalt til ekstraordinær generalforsamling i stedet for å vente til mai, sier Stein Brendryen. Han er styreleder i Skjetlein borettslag på Kattem, som tilbyr lading til alle sine elbil-beboere.

Legge frem sak

De siste dagene har Adressa.no skrevet om Tonje Edvardsen som ikke får ladet elbilen sin når hun neste uke flytter til Søndre Hallset borettslag i Trondheim. Gammelt strømnett og økonomiske utfordringer er hovedgrunnen til styret.

Men etter et møte denne uken vedtok styret å stille seg positive «til å innhente informasjon for å kunne legge fram en sak for generalforsamling i borettslaget i mai 2015». Men: «Inntil saken er behandlet der, kan vi dessverre ikke tilby lading på borettslagets område», heter det videre.

- Bestemme nå

- Vi har alle våre grunner til å gjøre ting, og det kan være gode grunner til at styret i Søndre Hallset ikke vil gjennomføre det her. I et borettslag fra 60-tallet kan strømnettet være dårlig, og man kan heller ikke forvente at alle beboerne betaler store summer til fellesskapet for lading. Men personlig ville jeg ikke ventet til mai før beboerne fikk sagt sitt. La heller beboerne bestemme nå, sier han.

Skjetlein er et av seks borettslag som utgjør boområdet Kattem. I fjor startet han arbeidet med å tilrettelegge ladeplasser for elbileiere i borettslaget. Nå kan både Skjetlein, og de fem andre borettslagene, Ustmyra, Torvsletta, Kattem, Åsheim og Lyngmyra tilby lading til beboerne.

- Måtte finne løsning

- Vi fikk noen forespørsler fra våre beboere om hvordan det ville bli med lading hvis det ble kjøpt elbil, om de fikk mulighet eller ei. Vi var klare på at vi måtte finne løsning på det, sier Brendryen.

I Skjetlein er det 212 beboere. I dag er det tre beboere som har elbil, men alle som vil får muligheten til lading hvis det trengs.

Følg adressa.no på Facebook

Egen garasje

- Det som er litt spesielt hos oss er at alle leiligheter har egen fast plass i fellesgarasje Det er 16 ampere-kurs, og dermed ikke mulighet for hurtiglading. Men alle beboere får for eksempel ladet gjennom natta, sier han.

Han forteller at hver boks koster cirka 20 000 kroner å montere (som borettslaget har betalt, journ.anm.). Det legges ut kraftig kurs fra hovedfordeleren til garasjene, og fra underfordelingen derfra igjen kan det tas ut fem eller seks ladepunkt.

- Alle betaler 5000 kroner i engangsavgift for stikkontakt tilpasset elbil, og i tillegg betaler elbil-eierne 200 kroner i måneden for strømbruken, sier han.

Han mener det blir vanskelig å lede et borettslag hvor man ikke kan få muligheten til å lade.

- Dyrere utendørs

- Hvis du skulle gjort dette utendørs, hvor mye ville det kostet?

- Det ville blitt mye dyrere med tanke på graving og tilrettelegging. Men hvor mye det ville kostet vet jeg ikke, sier han.

- Mener du kommunen burde støtte borettslag som ønsker elbil-lading?

- Både ja og nei. Når man velger elbil må man ta med kostnader ved å trekke ladepunkt inn i regnestykket. Men vi vil i alle fall legge muligheten til rette for våre beboere, sier han.

Tobb:- Ikke avvis

Skjetlein borettslag forvaltes av Trondheim og omegn boligbyggelag (Tobb). Viseadministrerende direktør, Torkil R. Iversen mener borettslagene må strekke seg langt slik at alle får muligheten til å benytte seg av elbiler.

- Det finnes mye hjelp å få, og vi ønsker ikke at noen borettslagstyrer avviser dette i utgangspunktet før alle muligheter er sjekket ut, sier han.