Forbruker Europa, en avlegger av Forbrukerrådet, mener populære Airbnb har en tryggere betalingsløsning enn de fleste når du skal leie feriebolig på nettet.

For Camilla Børve og en annen familie fra Levanger er det en fattig trøst. Til sammen har de tapt 85 000 kroner etter å ha leid feriebolig i Spania og London via nettopp Airbnb.

Også her finnes sikkerhetshull som svindlere vet å utnytte.

- Vi registrerte oss på Airbnb, fant et hus som så fint ut, og kontaktet utleieren via Airbnb sin nettside. Da vi klikket på en lenke for å komme i kontakt med henne, ble vi antakelig ført bort fra Airbnb og over til et falskt nettsted som så helt likt ut, forteller Camilla Børve.

Svindlerne: - Alt er ok

Den videre kontakten foregikk via vanlig e-post. Rett før Børve skulle betale, kom hun over en annen nettside med bilder av den samme villaen. Hun kontaktet det hun trodde var sikkerhetsavdelingen i Airbnb, og fikk forsikringer om at det var snakk om to ulike hus.

«Trolig er de tegnet av den samme arkitekten, hvem vet? (..) Malisa Zorn («utleieren», journ.anm.) er et pålitelig og bekreftet medlem av vårt nettsted», skriver svindlerne på prikkfri engelsk i en av e-postene, merket med Airbnbs logo.

I en annen e-post ble Børve bedt om å raske på, fordi bestillingen ville bortfalle dersom hun ikke betalte innen 24 timer.

18. februar i fjor tømte Børve sparekontoen i nettbanken, og overførte hele summen på 75 000 kroner for tre ukers leie til det som ble oppgitt til å være Airbnb-vertens konto i Madrid.

- Vi skulle feire 50-årsdagen til mannen min. Derfor slo vi på stortromma og leide et stort hus der det også var plass til flere av gjestene, sier Børve.

Skeptisk til Airbnb

Rett før avreise i juni i fjor tok hun kontakt igjen for å avtale henting av nøkler, men fikk aldri noe svar. Etter flere purringer ringte hun Airbnbs hovedkontor i San Fransisco, og fikk bekreftet at de var blitt lurt.

Seinere fikk hun beskjed fra flere hold i Airbnb om at nettstedet ikke har noe ansvar for det som hadde skjedd. Saken ble anmeldt, men henlagt fordi politiet ikke hadde kapasitet til å etterforske.

- 75 000 kroner forsvant rett ned i sluket, sier Børve, og fortsetter:

- Vi var ikke kjent med at man ikke bør betale fra konto til konto, men har lært den leksa nå. Det var første gangen vi brukte Airbnb, men jeg tror ikke vi kommer til å bruke dem igjen. En sånn opplevelse setter seg i ryggmargen.

Lurt i London

En annen familie fra Levanger, som ønsker å være anonym, ble nylig utsatt for en liknende svindel. De kom over flere annonser der utleieren ba om at man tok kontakt via e-post.

- E-postene hadde Airbnb-logo, og så veldig ekte ut, forteller familiemora.

Etter at leie og depositum på 10 200 kroner var betalt, oppdaget hun en annen annonse med bilder av den samme leiligheten. Forskjellen var at den nå lå et kvartal lenger ned i gata.

- Jeg sendte da en melding til Airbnb i Norge og ba dem sjekke at alt var i orden. Hadde de svart i rimelig tid, kunne jeg stoppet betalingen, men det tok seks dager. Det synes jeg er for dårlig, sier hun.

Også i dette tilfellet fraskrev Airbnb ethvert ansvar for det som hadde skjedd.

- De sier jeg betalte via en side som ikke er deres. Men det visste jo ikke jeg, sier Levanger-kvinnen.

Får tilbake pengene

Airbnb har gått gjennom Camilla Børves sak på nytt etter at Adresseavisen tok kontakt, og besluttet å dekke tapet.

Det opplyser Norden-sjef Aja Guldhammer i Airbnb.

- Camilla blir refundert for hendelsen i februar 2014, fordi sikkerhetstiltaket som skal hindre at e-postadresser er synlige i Airbnb-innboks, ikke virket som det skulle, sier hun.

- Det er kanskje synd at man må gå til avisa for å få pengene tilbake, men jeg tenker at det er bra at de skjønner at vi ikke prøver å lure noen, og at vi har tapt mye penger, kommenterer Camilla Børve når Adresseavisen forteller henne om avgjørelsen.

Airbnb har også gjort en ny gjennomgang av den andre saken der en Levanger-familie tapte 10 200 kroner på leiligheten i London. Konklusjonen er at hun ikke får penger tilbake, fordi sikkerhetstiltakene ifølge Airbnb har virket som de skulle.

- Sjekk nøye før du leier

Norden-sjef Guldhammer anbefaler alle brukere å lese nøye gjennom informasjonen på nettsida før de går i gang med å leie eller leie ut.

- Vi råder brukerne til å la all betaling skje via våre systemer, der pengene deres er trygge. Dersom en betaling skjer utenfor systemet, vil ingen ting registreres hos oss, og det er svært vanskelig for oss å være til hjelp, sier hun.

Forbruker Europa står fast ved at Airbnb sin betalingsløsning gir forbrukerne god sikkerhet.

- Ønsker forbrukere å leie feriebolig av en privatperson i utlandet, anbefaler Forbruker Europa betalingsløsninger slik den Airbnb benytter, med kredittkort som gir ekstra sikkerhet etter Finansavtaleloven. Får du likevel beskjed om at du må betale med bankoverføring hos Airbnb, bør du vurdere ikke å leie den aktuelle boligen, sier juridisk rådgiver Trine Grønlund.

Pålitelig? Utleieren Malisa Zorn et pålitelig og bekreftet medlem av Airbnb, skriver svindlerne i denne e-posten til Camilla Børve.