– Vi er fornøyd med det. Det var et godt år, det fungerte bra.

Det sier daglig leder Kristian Solem om året 2021. Regnskapstall fra Brønnøysundregisteret viser at bedriften økte omsetningen med over 20 millioner fra året før, til 158 millioner totalt.

Det tror Solem har en enkel forklaring:

– Høy omsetning skyldes at vi har mange lojale kunder, som vi er takknemlige for. Vi har mange kunder som kommer igjen og igjen og kjøper biler eller skal ha bilen på verksted. Det er vi avhengig av på et lite sted som Fosen, sier han til Fosna-Folket.

– Også det offentlige har vært veldig viktig for oss de siste årene, da spesielt Ørland og Indre Fosen kommune og Forsvaret, som har trygget mange arbeidsplasser for vår del, sier han.

Ønsker konkurranse

– Tror du at det at dere har lite konkurranse på Fosen er en fordel for dere, at folk må til Trondheim for å handle bil hvis de ikke skal handle hos dere?

– Vi tror et større utvalg på Fosen vil gi mer bilhandel og at konkurranse er sunt. I så måte var det synd at Bilsenteret i Bjugn ikke kunne drive videre, sier Solem.

– På punktet om konkurranse fra Trondheim så opplever vi at mange kunder er opptatt av lokal tilhørighet og at dette gir oss et godt konkurransefortrinn. Det er både tidkrevende og kostbart å reise til Trondheim for vedlikehold av bil, og kundene verdsetter muligheten til å kunne stoppe innom for mindre og større henvendelser, sier han.

Fokus på fremtiden

Det siste året har bedriften brukt på å rigge seg for fremtiden.

– I 2021 har vi investert betydelig i fremtiden, vesentlig mer enn tidligere år. Det går på å etablere et mye større mekanisk verksted på Brekstad og et nytt og større skadeverksted i Bjugn. Med det kom et nytt bygg som vi har kjøpt og vesentlig investering i ombygging og kjøp av utstyr. Vi har også etablert en ny bilbutikk med et bredt utvalg av elbilmerker og en ny selger. Det gjør at vi har ambisjoner om et økt bilsalg i 2022, sier Solem.

Kristian Solem. Foto: Ola Bjerkevoll

– Fokuset vårt nå er at vi skal ta betydelige steg på kompetanse og kvalitet. Vi har hentet inn en teknisk leder på avdelingen på Brekstad, som har god erfaring fra Tesla, og som tilfører oss en vesentlig økning i kompetanse på elbil. Utover det har vi formet interne og eksterne kurs hvor vi skal bruke både tid og penger på å utvikle kvaliteten og kompetansen på det vi kan tilby kundene våre.

Økt bruktbilsalg

Selv om Leira Bil har etablert et nytt utsalgssted kun for elbiler i Bjugn, og nok er mest kjent for å selge nye biler, selger de også bruktbiler.

Solem mener at bedriften har sett en økning i salget av bruktbiler de senere årene.

– Bruktbilsalget foregår over hele landet. Det krever at vi til enhver tid har fokus på innkjøp av aktuelle modeller til konkurransedyktige priser. I et så stort marked er det også viktig å bli sett og å yte god service når kunden tar kontakt. Vi har de siste årene merket en god framgang i antall salg, både i og utenfor vårt distrikt, sier han.

– Markedet forandrer seg fort og vi kan oppleve forskjeller i bruktbilprisene på ulike steder i Norge. For eksempel har ulike strømpriser i nord og sør hatt effekt på etterspørselen etter elbiler og fossile biler. Evnen til å raskt tilpasse vårt bruktbillager etter markedet anser vi som en av årsakene til at vi har lyktes, sier Kristian Solem.