Trondhjemmere bruker fortsatt store summer på luksusvarer i «high end»-butikkene, men den sterke veksten butikkene har opplevd har nå avtatt noe.

Klesbutikken Bogart Cosmo selger merkevarer i øvre prissjikt, og har lagt et «tøffere år enn vanlig» bak seg, ifølge eier Hans Klein.

- Vi hadde en nedgang i omsetningen i fjor, og det er vanskelig å si hva det skyldes. Vi har hatt en sterk vekst i mange år, og da kan det plutselig komme et sånt år, sier Klein.

foto
Hans Klein forteller at markedet for dyrere merkevarer er noe svakere, men har tro på å snu resultatene fra 2017. Foto: Helene Mariussen

Butikken mistet 3,5 millioner kroner i omsetning sammenlignet med 2016, og halverte driftsresultatet. Klein forteller at markedet for luksusvarer har strammet seg til, men han anser overhodet ikke situasjonen som håpløs.

- Nå må vi ta noen grep og gjøre ting på nye måter, sier han.

Et av disse grepene er nyansatte Marielle Mortensdatter, som kommer rett fra designstudier i Canada, og nå har fått ansvaret for Bogart Cosmos profiler på sosiale medier. Hovedansvaret i stillingen er å gjøre Bogart Cosmo synlig på internett.

Fulltidsansatt på sosiale medier

- Dette er drømmejobben, sier Mortensdatter, som har sin andre dag i ny jobb.

foto
Eier av Bogart Cosmo, Hans Klein, har ansatt Marielle Mortensdatter til å jobbe med butikkens profiler på sosiale medier. Foto: Helene Mariussen

Hun forteller at blogg, Instagram og Facebook blir hovedkanalene, og at hun allerede har tanker om hvordan hun vil ha det.

- Jeg skal jobbe mye med bloggen, det er en fin måte å få frem varer på. Ellers har jeg gjort mye research før jeg startet, og jeg skal gå for en renere profil på alle plattformer. Jeg vil også prøve å snakke mer direkte med kundene, også på nett. Det er viktig, sier Mortensdatter.

Klein forteller at han ser viktigheten av å profesjonalisere denne delen av butikkdriften. Internett, blogging og sosiale medier betyr mer og mer, og dette er det de unge som kan, sier han.

Oppdretter egen nettbutikk

Mortensdatter får også en nøkkelrolle i etableringen av Bogart Cosmos nye nettbutikk, som de forsøker å få åpnet i løpet av året. De selger nå klær på nettbutikken miinto.no, som er en samling av 300 norske lokale butikker.

- Vi har ikke hatt ansatte i fulltidsstillinger knyttet til sosiale medier og internett før. Selv om markedet er strammere gir vi ikke opp, og nå jobber vi kontinuerlig for å få bedre resultater i år. Foreløpig har vi 10 prosent vekst i omsetningen i 2018, sier Klein.

Retro-konsernet på stedet hvil

Retro-konsernet driver totalt seks butikker, og solgte i fjor klær og tilbehør for 137,3 millioner kroner. Salgsinntektene endte på 20 000 kroner mer enn i 2016.

I Trondheim eier konsernet Retro-butikkene i Nordre gate og Carl Johans gate, og Filippa K i Carl Johans gate og Tiger of Sweden på Sirkus Shopping. Retro eier også 51 prosent av dameklesbutikken Carma i Midtbyen.

Daglig leder og medeier Jørgen Voje Sagmo i Retro-konsernet syns fjoråret var preget av lite dramatikk, og mener de beholdt posisjonen i klesbransjen.

- Vi føler vi har klart oss bra i en bransje som har gått litt tilbake. Alt i alt er vi fornøyde, sier Sagmo.

Ujevne resultater mellom butikkene

Sagmo forteller at det er store forskjeller mellom butikkenes resultater, og at de også preges av et svakere marked.

Resultatet før skatt er 30 prosent svakere enn i 2016. Ifølge årsberetningen skyldes resultatsvikten økte driftskostnader, som igjen henger sammen med ujevn utvikling i de ulike butikkene.

- Vi solgte like mye som året før, og nettbutikkene kompenserer for det vi taper i de fysiske butikkene. Dette må vi ta med videre, og utvikle butikkene etter hvordan kundene ønsker å handle, sier Sagmo.

- Carma overrasket mest i år, sier Sagmo. Denne butikken økte salgsinntektene med nesten tre millioner.

Retro i Carl Johans gate økte omsetningen med en halv million, mens Retro i Nordre gate hadde en nedgang på 1,8 millioner. Omsetningen falt også på Fillipa K og Tiger of Sweden.

- I et svakt marked er det lett for butikkene å ty til salg og prisnedsettelser. Dette sammen med en økende netthandel er med på å utfordre marginene, sier Sagmo.

foto
Daglig leder Jørgen Voje Sagmo i Retro sier fjoråret var preget av lite dramatikk for konsernet. Foto: Morten Antonsen

Høyer økte omsetningen

Høyer-butikkene i Kongens gate og på Solsiden økte omsetningen med 4,2 millioner kroner i forhold til 2016, og endte i fjor med 57 millioner kroner i salgsinntekter. Butikkene er en del av en kjede som fører luksusmerker som Valentino, Chloé, StoneIsland og Canali.

- Vi ser at de merkene vi er unike på fungerer ekstremt godt hos oss. Luksusmerker selges ikke på nett som andre merker, sier daglig leder og medeier av Høyer Trondheim, Ingrid Waagbø Brun. Hun eier butikkene sammen med Frank Foss og Lisbeth Arnstad.

foto
Høyer Trondheim økte omsetningen i 2017. Butikkene i Kongens gate og på Solsiden eies av Frank Foss, Ingrid Waagbø Brun og Lisbeth Arnstad. Foto: Jens Søraa

Brun sier det aldri er enkelt å drive virksomheter, men at driften går relativt godt takket være dyktige medarbeidere, lojale kunder og flotte lokaler.

- Å ha de riktige varene og merkene som kundene etterspør og forventer at vi har, er også en del av suksessen, sier Brun.