Rema 1000 Sorgenfri åpnet dørene for første gang torsdag 3. mars. Etter å ha drevet kjedens butikk på Kyrksæterøra, kom kjøpmann Øystein Brødreskift til Sorgenfriveien og den nye, fem etasjer høye blokka like ved Trondheimsporten.

Brødreskift anser seg som oppdratt i remasystemet. I 1997, som 15-åring, kom han inn i kjeden.

– Jeg har ikke lyst til å gjøre noe annet. Her er det enkelt å måle hvordan man presterer, forteller han entusiastisk kort tid etter åpningen av Remas 74. midtnorske butikk.

Skaper egen arbeidsplass

Han lyste ut 13 stillinger og fikk rundt 500 søknader, hvorav en god del studenter.

– Jeg ser kun på holdning. Er man interessert i å lære? Hvordan er kroppsspråket under intervjuet? Holder man blikkontakt? forklarer kjøpmannen.

I motsetning til konkurrentene Kiwi, Bunnpris og Coop, er Rema franchisebasert. Hver kjøpmann eier sin butikk. De tar større risiko, men kan også heve millionutbytte i gode år.

– Jeg liker å ha skapt min egen arbeidsplass. Nå skal jeg fortsette å utvikle teamet og bygge stein for stein, sier Brødreskift.

Nybygget ble bygd av Hent og hadde en prislapp på 400 millioner kroner. Som Adresseavisen tidligere har skrevet, er Trondheim kommune største leietaker av Sorgenfriveien 11.

Byutvikling: Sorgenfriveien 11 ble nettopp ferdigstilt. I nabohuset holder Kiwi til. Foto: Stian Hansen

Flest menn uten jobb

Ledigheten i Trøndelag er nå lavere enn før pandemien. Det meldte Nav Trøndelag i slutten av forrige måned.

Ungdomsledigheten (helt uten jobb 18–30 år) var 2,6 prosent i februar 2020 og 2,3 prosent i februar 2022.

– Ledigheten er lav og det er mange jobber som ikke krever høy utdanning. Antall arbeidssøkere har jo gått kraftig ned det siste året. Da er det logisk å tro at mange av de som mistet jobben eller ble permittert er tilbake i jobb, kommenterer Nav Trøndelags seniorrådgiver Kristin Haug-Smith.

Foto: Nav

I februar 2020, like før pandemien brøt ut, var to prosent av arbeidsstyrken i Trøndelag helt arbeidsledig, mens andelen i februar i år var 1,8 prosent: Historisk lavt i en februar måned.

Nå står 6 214 færre personer i ledighetskøen til Nav enn i samme måned i fjor Høyest andel helt ledige, finner vi fortsatt blant menn i alderen 20–24 år (3,7 prosent).

Største kjede

Omsetningen i norske dagligvarebutikker falt i fjor, etter kraftig vekst året før.

Rema 1000 tapte i fjor 0,3 prosentpoeng i markedsandeler til konkurrentene i dagligvaremarkedet. Rema hadde med det markedsandel på 22,9 prosent.

Odd Reitans blå butikker, er likevel fremdeles den største enkeltkjeden i Norge. Kiwi tar andreplassen, med 22,4 prosent av markedet.

Det skriver NTB og siterer tall som analyseselskapet NielsenIQ la fram i februar.

Omsetningen i dagligvaremarkedet i fjor utgjør en nedgang på 743 millioner kroner – eller 0,4 prosent fra 2020.

2020 var et rekordår for norsk dagligvare. Stengte grenser førte til mindre handel i Sverige. Hjemmekontor og stengte spisesteder gjorde at mange flere måltider ble spist i hjemmene.