– Jeg har aldri i min karriere opplevd maken til tall, sier eier og daglig leder Robert Klein i Kleins-konsernet.

De første 18 ukene i år, det vi si til og med søndag 8. mai, har butikkene Kleins, Companys og Park solgt klær for vel 48,5 millioner kroner før moms. Det er en økning på 98 prosent, sammenlignet med 24,4 millioner i samme tidsrom i fjor.

– Mannfolkene er tilbake, de kjøper dresser og fornyer seg. Vi har nye merker både på Kleins og Companys. Det er helt eventyrlig, men det kan ikke vedvare, sier Klein.

Eier og daglig leder Robert Klein i Kleins-konsernet Foto: Morten Antonsen

Mens det gikk mye i fritidsklær under koronapandemien, selges nå alle typer klær.

– Vi har vært damedominert, men nå er det halvt om halvt. Det kjøpes mye festklær og jobbantrekk, sier Klein.

Rekordår i fjor

Samtidig kan han også fortelle om rekordomsetning for det familieeide trondheimskonsernet i fjor på 155,6 millioner før moms. Det er en økning på vel 30 millioner, eller 24 prosent fra 2020. Også sammenlignet med 2019, siste år før koronapandemien, økte omsetningen med nesten 22 millioner i fjor.

– Vi endret vareutvalget fort, og fikk én fot til å stå på, fritid. Vi fikk mer fritidspregede butikker enn Kleins har vært tidligere. Da konfeksjon tok seg opp igjen, hadde vi fritid i tillegg, sier Klein.

Årsregnskap (Tall i millioner kr.)
Kleins-konsernet20212020Endring i prosent
Inntekter155,6125,424
Driftsresultat10,45,492
Resultat før skatt11,34,3163

Han driver tre Kleins-butikker med dame- og herreklær på kjøpesentrene Byhaven i Midtbyen, Sirkus Shopping og City Syd i Trondheim. Konsernet har også fem Companys-butikker med dameklær på sentrene Trondheim Torg, Byporten ved Jernbanetorget i Oslo, Strømmen og Ski i Viken og på Galleriet i Bergen. Kleins-konsernet driver også herreklesbutikken Park på Sirkus Shopping.

Klein påpeker at Companys-butikkene på Østlandet og i Bergen ble mye hardere rammet av koronapandemien enn butikkene i Trondheim. I Oslo og Viken ble kjøpesentrene stengt i fjor fra slutten av januar og til begynnelsen av mai.

– Det var skikkelig tøft for alle som jobbet i butikkene, innkjøpere og alle. Vi flyttet folk fra butikkene til digitalt. Men fra butikkene åpnet igjen i fjor har det vært fin fart, bortsett fra en korreksjon med omikron, sier Klein.

LES OGSÅ: Rekordmange har nyoppusset kjøkken

– Ville ikke vært foruten

Han forteller at konsernet har gjort endringer under pandemien som de fortsatt nyter godt av.

– Hvis noen hadde spurt meg om jeg forretningsmessig ville vært koronapandemien foruten, ville jeg svart nei. Vi har vært gjennom en selvransakelse, endret konseptet, blitt mer strømlinjeformet og har jobbet bedre sammen. Det har kommet noe positivt ut av pandemien, som tallene viser, sier Klein.

Kleins i Byhaven, hvor Henrik Hegle er selger, omsatte for 16,8 millioner før moms i fjor. Foto: Morten Antonsen

Samtidig som omsetningen økte i fjor, ble driftsresultatet doblet og resultatet før skatt økte med 163 prosent, fra 4,3 millioner kroner i 2020 til 11,3 millioner i fjor.

– Vi har vært forsiktige. Det er uforutsigbart. Men vi har bygget opp nettbutikkene til Kleins og Companys, og det koster, sier Klein.

Nettbutikkene står samlet for en stadig større del av omsetningen. I fjor utgjorde nettsalget rundt 20 prosent, mens det i 2019 sto for 16 prosent av inntektene.

Etter det gode salget så langt i år, kan det gå mot et nytt rekordår for Kleins-konsernet.

– Det blir et kanonår, men det for tidlig å si hvor godt. Det er for mye usikkerhet til høsten, sier Klein.

LES OGSÅ: – Jeg har mistet troen på at Midtbyen kommer tilbake til det den var

Åpner ny butikk

Usikkerheten henger sammen med prisøkning på tekstiler, leveringsproblemer og dyrere frakt, koronautbrudd som stopper produksjon og vareleveranser fra Kina, krigen i Ukraina og utviklingen i kronekursen.

– Jeg tror ikke forbrukerne vil merke det så godt, men det er større usikkerhet og det kan resultere i en prisøkning på fem-seks prosent. Jeg er spent på høsten, om varene kommer tidsnok. Vi vil ha høstvarene så tidlig som mulig, sier Klein.

Til høsten åpner Kleins-konsernet sin første nye butikk siden 2019. Da åpnes den andre Companys-butikken i Trondheim, på Sirkus Shopping.

Siden 25. april har et konsept for salg av brukte klær blitt prøvd ut i Kleins-butikken på Sirkus Shopping. Gründerne Sigrid B. Døsvik og Linde Hassum-Olsen står bak Via, som er en løsning for at butikker som bare selger nye klær, også skal kunne selge varer de har solgt tidligere på nytt.

– Vi er en del av problemet, og da må vi også være en del av løsningen, sier Klein, og viser til at tekstil- og klesindustrien er blant de store forurenserne.