– Det vil svekke regionens konkurransekraft betydelig, sier Linda Hofstad Helleland (H).

Som leder for transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget er hun redd for at utspill om terminalen i det siste kan velte hele prosjektet, like før det blir tatt en beslutning om hvor terminalen skal ligge. Etter at alle instanser har uttalt seg, er det nå opp til regjeringen å ta endelig beslutning om stedsvalg og om terminalen skal bygges i tråd med anbefalingene fra Jernbaneverket.

Trinnvis utbygging

Jernbaneverket har anbefalt bygging på Torgård, en anbefaling de aller fleste høringsinstansene har sluttet seg til. Men både Sør-Trøndelag fylkesting og Trondheim bystyre har plusset på kravet om at både terminal og jernbanetunnel gjennom Vassfjellet skal bygges i ett trinn. Kostnadene for et samlet prosjekt er nå oppe i 6,7 milliarder kroner.

Hofstad Helleland sier dette kan sette prosjektet i fare på grunn av de store kostnadene. Hun sier terminalen må bygges slik Jernbaneverket har anbefalt, i to trinn. Første trinn kan bygges fra 2018 til 2022. Deretter andre trinn med tunnel i perioden 2023 - 2027.

Nok kapasitet

– Jernbaneverket mener denne utviklingen vil dekke forventet vekst i godsmengdene. Vi trenger altså ikke full utbygging straks.

Nylig gikk fem nordtrønderske ordførere ut og kalte det å gå baklengs inn i fremtiden med en delt løsning med terminal på Torgård og havn på Orkanger. De ville blåse liv i tanken om en godsterminal på Hell der de tre transportformene bil, bane og båt kan møtes, et alternativ som transportnæringen selv for lengst har valgt bort.

Må ta ansvar

– Alle politikere som tar omkamp, må ta ansvar for svekket konkurransekraft og næringslivets reduserte muligheter til vekst. Vi må ha en effektiv jernbane for frakt av gods, sier Hofstad Helleland. Hun sier også at Trondheim står i fare for å miste det store byutviklingsprosjektet på Brattøra hvis godset må dit i mange år fremover.

Transportkomitélederen sier det står ordførere og fylkesordførere i kø landet rundt for å få midler fra samferdselspotten.

– De som er enige, står sterkt. På Vestlandet har de klart det. Resultatet av en omkamp er at vi sender pengene til andre regioner. Nå er vi nær en endelig beslutning som sikrer terminalen plass i NTP. Da vil forpliktende finansiering komme etter hvert.

«Aldri» enige om vei og bane

Det er snarere regelen enn unntaket at det er omkamper når det gjelder vei og bane.

Nordre avlastningsvei har trolig rekorden. Den ble lansert midt på 1960-tallet og åpnet for trafikk i 2010.

Underveis i prosessen falt det mange harde ord, ikke minst fordi prosjektet hang nøye sammen med skjebnen til godsterminalen på Brattøra.

Jernbaneverket ville flytte terminalen til Leangen. Men etter mye politisk kamp og vurdering av en rekke traseer og tekniske løsninger, ville ikke Jernbaneverket flytte likevel. Etter regjeringens initiativ i fjor vår, ser det ut til at terminalen kan bli bygd på Torgård.

Ingen skam å snu

Men det er ikke sikkert. For samferdselspolitikken preges av fjellvettregelen «Vend i tide - det er ingen skam å snu».

Det tok mer enn 40 år å få Nordre avlastningsvei på plass. På Melhus tok det rundt 30 år å få ny E6 utenfor sentrum. Prosessen mot bygging av ny godsterminal i trondheimsområdet startet for mer enn 20 år siden. Lokal uenighet kan føre til at det går et nytt tiår eller to før bygging kan ta til.

Linda Hofstad Helleland er tydelig på at politikere som velger å trenere, må ta med i betraktningen at regionen da kan rykke bakover i køen. Politikere som evner å samle seg for å få ting til, bidrar til at regionen rykker fremover, sier hun.

- Selsomt av Høyre og Frp

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) ser noe annerledes på saken:

– Det er ganske selsomt å høre Høyre og Fremskrittspartiet be oss i Trøndelag å stå med lua i hånda for å ydmykt be om en ineffektiv godsterminal hvor alle togene må rygges på plass, med store støyutfordringer for beboere på Heimdal, istedenfor å be om en fullverdig terminal til tre milliarder ekstra, samtidig som de finner det helt naturlig å satse over 30 milliarder på jernbane i Oslo og Akershus.