- Det er litt trist. Jeg ser Tyholttårnet hjemmefra i Stjørdal. Jeg er ikke bare glad for å selge det, sier administrerende direktør Alf Joachim Vennatrø i Vennatrø Gruppen.
Eiendomsutvikleren fra Stjørdal har eid landemerket Tyholttårnet siden 2000.
- Det er 15 år siden vi investerte i Trondheim, og vi begynte med Tyholttårnet. Det ble med det. Nå vil vi satse på kjernevirksomheten, og det er i Stjørdal. Det er rett tidspunkt å realisere verdier, sier Vennatrø.
Sperret av stort område ved Tyholttårnet
Koster 50-60 mill.
Prisantydningen på det 124 meter høye tårnet er 50–60 millioner kroner.
- Det er en attraktiv eiendom i dagens marked, som har gode og langsiktige leietakere og fremstår i god stand, sier eiendomsmegler Kristian Hogstad Lund i Eiendomsmegler 1 Næringseiendom Midt-Norge.
Vennatrø har forsøkt å selge Tyholttårnet siden i høst.
- Vi var i dialog med én aktør i høst, uten å komme i mål, sier Lund.
Basehoppet fra Tyholttårnet
Leier til 2028
Spisestedet Egon er største leietaker, og holder til nærmere 75 meter over bakken. Restauranten er over to plan. Andre etasje roterer 360 grader i løpet av en time, slik at du får sett det meste av byen under måltidet. Egon har vært i tårnet siden 1999, og har en leiekontrakt som løper til 2028.
På bakkeplan, i sokkelbygget, er Heimdal Trafikkskole, Nordisk Sprøytebetong Midt-Norge og Vital Pharma leietakere. Leieinntektene fra de 1475 kvadratmetrene (kvm) er i overkant av fire millioner kroner i året.
Telenor eier deler av Tyholttårnet, som også er plattform for fjernsyns- og FM-sendere, og et knutepunkt for radiolinksamband.
Se de flotte bildene av jubilanten
Utvider kjøpesenter
Utenom Tyholttårnet, ligger alle eiendommene til Vennatrø Gruppen i Stjørdal. Her eier gruppen sju næringseiendommer, og har to prosjekter på gang. Det første er å bygge om og utvide kjøpesenteret Torgkvartalet i Stjørdal sentrum. Det skal utvides med 9000 kvm nytt butikkareal og flere parkeringsplasser.
Bestefaren til dagens eier, Alf Vennatrø, la grunnlaget for dagens virksomhet som eier av to drosjeløyver.
- Bestefar startet med å kjøre taxi. Han byttet løyvene for å kjøre taxi inn i løyve for lastebil, og han kjørte massetransport. Oppstarten var i grus og pukk. På 80/90-tallet gikk vi over til eiendom, og nå er grus kun hobby, sier Vennatrø.