- Alt vi lager skal gi en smakseksplosjon. Det skal si poff! sier Iris Martinsen Aune og deler ut smaksprøver av sjokolade med solbær-, rabarbra- og lakrissmak. Blant annet.

- Alt som kommer herfra skal være smakfullt, samtidig som det skal se delikat ut, både bitene i seg selv og eskene, sier Martinsen Aune.

Sjokoladefabrikken Jentene på Tunet har vunnet medalje i «International Chocolate Awards» de to siste årene og i fjor vant de kategorien «Årets nyhet/produkt» under matfestivalen i Trondheim for nordlyssjokoladen, som er en eske med seks håndmalte biter som skal gjenspeile nordlysets dans på himmelen.

Helt fersk: Vigdis Størseth pakker nylaget sjokolade. Størseth sier hun blir like glad hver gang en plate sjokolade er ferdig og alle bitene ser like perfekte ut. Foto: Marthe Amanda Vannebo

Begynte smått

I 2009 flyttet Iris Martinsen Aune og Eivind Aune til Selbu og tok over hjemgården til Eivind. Året etter kjøpte de Selbutunet, en gammel skogbruksskole med 15 rom, som de totalrenoverte og gjenåpnet som kurs- og konferansesenter. I 2014 utvidet de med et eget selskapslokale på låven på hjemgården, med plass til 350 gjester.

Så, i 2016, begynte Iris som er utdannet kokk og kostholdsøkonom, så smått å lage sin egen sjokolade. Sånn på si, på rolige dager.

Til å dele: Denne gaveesken inneholder ni biter, og også en liten bok med sjokolademeny og historien om Sjokoladefryd. Foto: Marthe Amanda Vannebo

- I kurs- og konferansebransjen er det veldig travle dager, men innimellom også noen veldig rolige. På de rolige dagene begynte jeg å lage egen sjokolade for å servere gjestene som dessert. Vi fikk rett og slett fantastisk respons og mange ville ta med smaksprøver hjem, sier Martinsen Aune og dermed startet det som viste seg å bli et sjokoladeeventyr.

- I 2017 tok vi det endelige valget om å rett og slett satse på sjokoladeproduksjon på heltid. Vi dro til Italia og kjøpte maskiner. Vi solgte Selbutunet, men leier dette lokalet av de nye eierne, sier Martinsen Aune i kjelleren som i dag er en liten sjokoladefabrikk med to heltidsansette og en på cirka halvstilling.

Trangt: Jin Tana Gullseth og Iris Martinsen Aune pakker sjokolade, mens Eivind Aune nøyer seg med å se på. Det begynner å bli liten plass til Jentene på Tunet i kjelleren på Selbutunet. Foto: Marthe Amanda Vannebo

Prøving og feiling

Iris er daglig leder i Jentene på Tunet og titulerer seg i dag som chocolatier chef, mens ektemannen har frem til nå jobbet med salg og markedsføring.

Sjokoladen som kommer fra jentene i kjelleren er håndverk laget av kun de beste råvarene. Derfor koster den også mer enn vanlig butikksjokolade. Å gå på akkord med smakene og selge billigere sjokolade er uansett helt uaktuelt.

Nødvendig renhold: Det er mye jobb å lage håndlaget sjokolade, blant annet må alle formene vaskes for hånd før neste runde med produksjon. Foto: Marthe Amanda Vannebo

- Det har vært mye prøving og feiling. Vi startet med en basisoppskrift vi visste var god og så har vi lekt oss frem med ulike fyll og ganasj. Det ligger masse engasjement og kjærlighet i hver eneste bit. Dette er sjokoladehåndverk gjennomført med høy kvalitet. Alle bitene er håndlagde, og det kan ta inntil tre dager å lage ferdig en bit. Sjokoladen skal nytes av både øyne og gane. Vi har ikke lett etter de billigste råvarene, men de beste, slår Martinsen Aune fast og serverer en knallgul konfektbit, pyntet med rødt og med en smak av tindved. Smaken overrasker og gleder, og designet skal ligne midnattssola.

Ulike smaker: Jentene på Tunet leker seg hele tiden med nye smaker, og kun de som eksploderer i munnen kommer til salgs. Foto: Marthe Amanda Vannebo

Oppdrar smaksløkene

- Det er klart at investeringene har kostet, vi har kjøpt maskiner og vi har også brukt mye penger på produktutvikling og design. Til sammen har vi nok brukt opp mot fire millioner kroner. Men vi solgte Selbutunet og har dermed kunne starte opp uten å ta opp lån, og vi har hele tiden hatt kontanter til å kjøpe råvarer. Vi budsjetterer med å omsette for 10 millioner neste år, og vi er ikke langt unna i år heller, sier Eivind Aune.

I vekst: Vigdis Størseth og Jin Tana Gullseth er begge ansatt hos sjokoladefabrikken Jentene på Tunet. De kan godt bli flere etterhvert. Foto: Marthe Amanda Vannebo

Neste år håper de også å ha en ny sjokoladefabrikk på plass. Ekteparet håper den kommende fabrikken skal bli noe mer enn bare en sjokoladefabrikk.

- Vi vil bygge den på gårdstunet, hvor vi allerede har låven. Vi vil at dette til sammen skal bli en flott destinasjon, hvor vi kan ta imot busslaster. Vi kan gi dem en flott opplevelse, og også gjerne oppdra dem til å bli flinkere til å smake og nyte, sier Aune.

Sprer sjokoladefryd

- Vi vil bygge et kult utsalgssted sammen med fabrikken. Vi trenger ikke å bli så mye større enn vi er i dag, men vi vil være i front i sjokoladehåndverket og få mer plass til å vise oss frem, sier chocolatier chef Iris som ser fremst til en enda større boltreplass. For det begynner rett og slett å bli for trangt nede i kjelleren på Selbutunet.

Under matfestivalen i Trondheim solgte Jentene på Tunet i år 25 000 sjokoladebiter, og i dag selges sjokoladen deres på over 150 utsalgssteder spredt over hele landet. Mest på delikatessebutikker, men også på kafeer, interiørbutikker og hos blomsterhandlere. Men også for eksempel hos Meny på Solsiden. Drømmen er å eksportere til utlandet.

- Vi vil være et alternativ til den heller triste Sfnixen, smiler ekteparet med har ambisjoner om å spre enda mer sjokoladefryd – som er navnet de har gitt produktene sine.

Gaveesker: Jentene på Tunet har mange ferdigpakkede esker som skal ut til kunder. Her er det seks biter Sjokoladefryd. Foto: Marthe Amanda Vannebo