- Solsiden er attraktivt. Det er et gammelt industriområde, og nå tar vi tilbake det med finindustri. Det er litt av tanken bak, sier Tony Jacobsen, gründeren og eieren bak håndverksbrenneriet Jacobsen & Svart.

I dag holder kaffebrenneriet til på Nardo. Nå har Jacobsen fått med seg Frode Lægreid som investor. I tillegg til brenneriet, blir det også kaffebar i det nye lokalet med 30-40 sitteplasser. Kaffebrenneriet og -baren åpner i første etasje i det nye Adressabygget, på hjørnet ved hovedinngangen til avisa og ut mot Verftsgata og Bakke Bru. Lokalet de leier er på 140 kvadratmeter.

- Vi flytter kaffebrenneriet nærmere folk. Det er stor etterspørsel etter kaffen. Vi ønsker å flytte til byen og vil øke kompetansen til folk i Trondheim, sier Jacobsen.

- Øker tilbudet

Kaffebaren Starbucks ligger på Nedre Elvehavn og Norgesgruppen-eide Dromedar på andre siden av Innherredsveien for Adressabygget. Men Jacobsen frykter ikke konkurransen om kaffekundene.

- Jeg ser ikke på det som konkurranse, men vi er et tilskudd, sier Jacobsen.

Det vil også bli mulig å kjøpe lett mat i kaffebaren, men det er ikke klart hvem som skal levere den.

- Vi er opptatt av at det skal være riktig leverandør, med kvalitet som samsvarer med kaffen, sier Lægreid.

Den nye kaffebaren og -brenneriet åpner senest 1. november.

Jacobsen startet som barista i en kaffebar i Oslo i 2006, og ble kaffekonsulent med Skandinavia som arbeidsområde i 2010. Han startet kaffebrenneriet Jacobsen & Svart på Buran i 2012.

Kaffebrenneriet har blant annet kunder som hotellet Scandic Nidelven, Hagen, Studentersamfundet, kaffebaren Kudos på Lademoen og restaurantbåten MS Bjørnvåg. Te og Kaffehuset, Folk & Fe, Etikken, Livid Jeans og Digs selger også kaffe fra brenneriet. I tillegg har de nettbutikk.

- Vil ha mangfold

Det er utbyggeren Prora som har bygd Adressabygget, og senere solgt det videre til pensjons - og forsikringsleverandøren Kommunal Landspensjonskasse, KLP. De tok formelt over bygget fra Prora Eiendom onsdag 1. juli. Daglig leder Roger Eriksen i Prora Eiendom forteller at det var smaken av den ferskbrente kaffen som fikk ham på ideen om at kaffe fra Jacobsen & Svart måtte selges i Adressabygget.

- Vi har fått til et kaffekonsept med lokale gründere. Så å si alle kaffeaktører er eid av en større aktør, som gjerne er utenlandsk eid. Derfor var det viktig å få inn trøndersk næringsvirksomhet, sier Eriksen.

Han forteller at KLP ikke umiddelbart sa ja til Jacobsen & Svart.

- KLP er opptatt av risiko og lønnsomhet. Men vi fikk til en løsning som var akseptabel for alle parter. Vi kan ikke bare ha aktører med solid egenkapital. Da blir det veldig A4 og kjøpesenter. Vi vil ha mangfold i bygget, sier Eriksen.

- Marked for nisjeaktører

Det er ytterligere tre lokaler ledige ved siden av Jacobsen & Svart i Adressabygget. Eriksen og avdelingsleder Lars Berger i Eiendomsmegler 1 Næringsmegling forteller at det er flere som er interessert i de ledige lokalene. Her er det plass til fra én til tre aktører.

- Det er marked for nisjeaktører som Jacobsen & Svart. Det er slike små drypp som gjør Trondheim kulere, sier Berger.

Han forteller at Adressabygget har gjort området rundt mer attraktivt.

- Det er allerede økt trafikk i området. Tidligere gikk alle på andre siden av Innherredsveien. Vi ser at restaurantene som har åpnet i huset har formidable besøkstall etter noen uker, sier Berger.