- Etter henstilling fra reinbeitedistriktene har vi nå stengt både rekreasjonsløypene og isfiskeløypene. Vi er usikker på hvor lenge dette vil vare, men vi tror at noen av løypene vil bli åpnet igjen i løpet av et par dager, sier Heidi Horndalen, rådmann i Tydal kommune.

Dermed ble det brått slutt på skuterkjøringen i fjellkommunen som nå i påsken har mangedoblet folketallet.

- Det er nok blandede reaksjoner på dette. Det er klart at noen kan bli litt irritert når de har betalt løypeavgift og planlagt skutertur. Det er flotte forhold for å kjøre skuter i fjellet nå. Det er utfordrende når stengingen skjer samtidig som det er så mye folk i området. Men samtidig tror jeg alle skjønner at det må være ro rundt reinflokken, sier Horndalen.

På vandring

Som kjent åpnet Tydal kommune i vinter for rekreasjonskjøring på snøskuter, og for første gang kunne dermed alle få mulighet til å kjøre snøskuter i oppmerkede traseer. Kommunen åpnet i mars totalt 43 kilometer med skuterløyper, og traseene går i områdene rundt Grønsjøen, Essand og Nesjøen.

Men allerede lørdag morgen ble den ene av skutertraseene stengt etter at Riast-Hylling reinbeitedistrikt varslet at rundt 1500 rein sto ved Grønvola, ikke langt fra Grønsjøen. Nå er også en reinflokk på rundt 3300 dyr fra Essand reinbeitedistrikt på vandring mot Sylan, og dermed blir det stans i all skutertrafikk i fjellet fra klokken 18 søndag.

- Men slik jeg forstår det på Essand reinbeitedistrikt, kan reinen ha forflyttet seg i løpet av et par dager, slik at vi igjen kan åpne løypene mot Essand og Nesjøen. Vi er mer usikre på traseen ved Grønsjøen, sier Horndalen.

Ifølge forskriften kan skuterløypene holdes åpne frem til 5. mai, såfremt dette ikke er i konflikt med reindriften.

- Fjellet krymper

Skeptisk: Inge Even Danielsen er en av reineierne som nå har rein ved Grønsjøen hvor Tydal har åpnet opp for fornøyelseskjøring med skuter. Danielsen er ikke glad for dette vedtaket.

Både Riast-Hylling og Essand reinbeitedistrikt har sagt nei til rekreasjonskjøring på skuter i Tydal, fordi de mener dette kommer i konflikt med reindriften.

- Det er greit å benytte skuter til nyttekjøring, men jeg synes fornøyelseskjøring på skuter er en uting, sier Inge Even Danielsen i Riast-Hylling reinbeitedistrikt. Han påpeker at reinen ikke bare er på vandring, men blir stående og beite i området hvor det nå er åpnet for skuterkjøring

- Vi opplever at fjellet krymper. Hyttebygging, tilrettelegging med skiløyper, en økning av rovviltstammen og nå disse rekreasjonsløypene. Det skjer en fragmentering av områdene hvor reinen beiter, sier Laila Bergstrøm, leder i Essand reinbeitedistrikt.

Begge reineierne er imidlertid fornøyd med hvordan dialogen har vært med kommunen nå i påska. Avtalen var at de skulle varsle når reinflokken kom til fjellkommunen.

- Det har fungert veldig bra. Vi ringte kommunens vakttelefon, og deretter ble det satt i gang varsling om stenging av løypene, sier Bergstrøm.

Denne løypa over Grønsjøen er nå stengt for skuter. Foto: Rune Petter Ness

Først i Sør-Trøndelag

Rådmann i Tydal, Heidi Horndalen, er opptatt av at kommunen og reineierne skal få en bedre dialog fremover. Fra kommunens side er hun imidlertid svært fornøyd med at de har fått på plass rekreasjonsløyper for skuterkjøring – som den første i Sør-Trøndelag.

- Erfaringene så langt er veldig gode. Jeg har ikke fått en eneste negativ tilbakemelding. Jeg tror folk har kost seg på skutertur, og har sett deler av Tydal som de aldri har sett før. De som leier ut skuter, har hatt stor pågang, og dette viser at rekreasjonskjøring kan gi grunnlag for næringsvirksomhet i kommunen, sier Horndalen.

LES REPORTASJEN FRA DEN FØRSTE SNØSKUTERPÅSKEN I TYDAL: Den store drømmen er å få en overgang til Sverige

- Dere er ikke redd for at de som ønsker seg en fredelig skitur nå vil flykte fra kommunen?

- Vi har så mye terreng å ta av. Vi er en kommune på 1300 kvadratkilometer, og om vi har 43 kilometer med skuterløyper, så er det mye igjen. Det er fullt mulig å få en rolig skitur i Tydal, og det er mange områder i Tydal hvor det ikke er skutertrafikk i det hele tatt, påpeker Horndalen.