– Jeg spurte om jeg kunne få med meg denne, når filmen slutter å gå. Men de visste ikke. Det var visst flere som hadde spurt om det samme, sier Stian Dahlslett.

Det er en svært sindig og ydmyk 41-åring som står foran de bryske pappfigurene av hovedkarakterene fra «Deadpool 2» i Prinsen kinosenter. Marvel-filmen har premiere på norske kinoer fredag 18. mai. I ni måneder har Dahlslett jobbet som «concept artist» for filmen. Det vil si at han har vært med å forme klær og hår på hovedrollene «Cable», en frihetsjeger fra fremtiden spilt av Josh Brolin og «Domino», spilt av Zazie Beetz.

Han peker på den muskuløse stålarmen til «Cable». Han forteller han jobbet mye med den, for å få detaljene rett. De tettsittende skinnbuksene og overdelen til «Domino» er også Dahlsletts ideer, som har nådd helt fra det digitale tegnebrettet, til verdenspremiere på kino.

Karakterer: Ryan Reynolds spiller Deadpool-karakteren, her flankert av «Domino» og «Cable»

«I vold og språk er «Deadpool» den råeste Marvel-filmen så langt. Et kynisk, men effektivt adrenalinkick av en film», skrev Adresseavisens filmkritiker Terje Eidsvåg om den første Deadpool-filmen som kom i 2016. Nå er Dahlslett spent på mottagelsen til oppfølgeren.

– Jeg har ikke sett filmen selv ennå, men skal være på premieren på Nova kino på fredag. Det hadde vært hyggelig om den også får en god mottagelse, sier Dahlslett.

Onsdag denne uka ble «Deadpool 2» anmeldt i Aftenposten. «Deadpool 2» er en film som gir blanke i politisk korrekthet. For mange vil den være en kynisk voldsorgie, mens andre finner det ypperste av intelligent humor og en underholdende lek med filmreferanse, skriver anmelder May Synnøve Rogne.

«Star Wars» og Netflix

Det er ikke første gangen Stian Dahlsletts tegnefingre er involvert i en storfilm. Han var konseptkunstner i «Star Wars: Episode III – Sithene tar hevn» (2005) og fantasyfilmen «Ghost in the Shell» (2017), med Scarlett Johansson i hovedrollen. Dahlslett var også sentral i utformingen av estetikken i Netflix-filmen «Mute» (2018).

– Det har gått bra lenge nå. Jeg har hatt mye å gjøre, og da er dette et godt levebrød. Men det er også roligere perioder, sier Dahlslett.

Som i «Ghost in the Shell» har han også denne gangen jobbet tett med kostymedesignerduoen Kurt and Bart, som består av Bart Mueller og Kurt Swanson.

– Produksjonsdesigneren og kostymedesignerne forventer å få gode ideer hele tiden, og jeg må jobbe raskt. I de mest intensive periodene er det lite fritid, sier han.

Kunstnerhjem

Han vokste opp i et kunstnerhjem i Namsos. Faren Arnold Dahlslett (70) møtte kona Jutta (66) da de begge studerte på kunst- og håndverksskolen i Münster Tyskland på begynnelsen av 70-tallet. Hjemme i huset i Nedre Valabakkan i Namsos fikk han tidlig kjennskap til blyanter, kullstifter, oljemaling og leire. Han begynte med tegning, og ble tidlig over gjennomsnittet opptatt av tegneserier og film.

– Vi var en kompisgjeng som hadde samme interesse og vi lagde våre egne karakterer og tegneserier, sier han.

De første sterke filmopplevelsene hadde han med George Lucas' Star Wars-univers og Steven Spielbergs «E.T.». For å heve kompetansen ytterligere, bestilte like godt unggutten fra Namsos boka «Industrial Light & Magic – the Art of Special Effects» (1986), skrevet av folk i spesialeffektselskapet med samme navn, som George Lucas grunnla i 1975.

– Jeg bestemte meg tidlig for at jeg ville jobbe med dette når jeg ble voksen, forteller Dahlslett.

Med to foreldre som begge var utdannet i faget, med faren Arnold som aktiv kunstner og utstiller, fikk han ingen formaninger om å velge «trygt». Det var aldri mas om å bli ingeniør, lege eller lærer.

– Jeg har hatt veldig god støtte. De lot meg gå mine egne veier fra ung alder, sier Dahlslett.

Tegner digitalt

Under arbeid: Stian Dahlslett ved det digitale tegnebrettet på kontoret han hadde i Berlin.

Dahlslett tok tegning, form og farge på videregående hjemme i Namsos, hvor også foreldrene var lærere. Siden tok han, som foreldrene, utdanning innen kunst og design ved Münster University of Applied Sciences, School of Design. Han har bodd både i Berlin og Oslo, før samboer Tine Stokke førte ham til Trondheim i fjor høst. Nå har han hjemmekontor på Kalvskinnet, hvor han har rigget opp det digitale tegnebrettet på 27 tommer. Han trives i Trondheim, og setter pris på å være nær familie og venner. Men han jobber for seg selv, og slik blir det nok i fortsettelsen også. Sånn sett kunne han bodd hvor som helst.

– Ja, jeg er mye hjemme alene, sier han og gliser.

For øyeblikket er han godt i gang med tegninger til en ny amerikansk storfilm. 41-åringen har skrevet under taushetserklæring og vil ikke si hva slags film det dreier seg om. Men at det blir lange dager ved skrivebordet er ingen hemmelighet.

– Men liker du egentlig å se disse filmene selv?

– Både ja og nei. Jeg ser veldig mye film, i alle sjangre. Jeg har stor sans for fantasysjangeren, men skal være ærlig å si at det ikke er alt som blir bra. Men jeg vil ikke nevne noen spesielle titler, sier Stian Dahlslett.

Deadpool: Ryan Reynolds spiller karakteren som er hentet fra en Marvel-tegneserie.