«Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin» har gått på kino for fulle hus i høst, i bokhandelen kan en velge mellom to ulike Knutsen & Ludvigsen-bøker, og mandag relanseres albumet «Juba Juba» på vinyl.

De første hundre som kjøper nyutgivelsen av det klassiske albumet får et originalt trykk med en ny tegning av Dolmen, inspirert av låten «Ku i tunnelen».

Trykket er en logiske forlengelse av utstillingen Dolmen hadde på galleri Fenka i Levanger tidligere i år, til den ble det for første gang laget «ordentlige trykk», som Dolmen kaller det, av hans tegninger.

Det siste og mest suksessrike albumet som Øystein Dolmen og Gustav Lorentzen laget sammen blir nå allment tilgjengelig som vinylalbum for første gang siden tidlig på 90-tallet. Det er et album som betyr mye for mange, ikke minst for Dolmen selv.

I en boble i Fossegrenda

- Vi hadde egentlig ikke lyst til å lage flere plater, vi var hektet på teater, Gustav og jeg. Men Ole Sørli overtalte oss. Han ga oss full kunstnerisk frihet og romslig budsjett. Det var en fantastisk periode i studio, med full kreativ kraft og masse krangling. Vi levde i en boble oppe i Fossegrenda, produsent Ole Sørli, tekniker Roger Valstad, Gustav og jeg, sier Øystein Dolmen. Det er ikke lite vemodig at han er den eneste gjenlevende av kvartetten som skapte albumet som er blitt gjenganger når tidenes beste norske popalbum skal utropes.

- Det er ikke verst for noe som i utgangspunktet var plassert i en smal barnekultur. Selv tenkte vi aldri målgruppe på noe vi gjorde. Vi laget det vi likte selv, sier Dolmen.

Liker kjappe prosesser

Han lager ikke Knutsen & Ludvigsen-musikk lenger, det kapitlet ble avsluttet med Gustav Lorentzens altfor tidlige bortgang. Han tegner desto mer.

- Å tegne er umiddelbart. Jeg kan få en idé, og noen timer etter kan alt være ferdig. Jeg er ikke å glad i lange prosesser, sier Dolmen, som imidlertid har satt i gang en ny møysommelig prosess nå, i og med at han har levert ferdig manus til en ny tegnefilm. Det er ikke gitt å vite hva som vil skje med manuset, og i hvert fall ikke når det eventuelt ender i en film. Forrige filmmanus ble påbegynt i 1983-84, så ble arbeidet målrettet for seks–syv år siden, og i høst hadde filmen kinopremiere. Barnefilm, tenker de fleste. Men ikke Dolmen, Han prøvde å få urpremieren lagt til Studentersamfundet i Trondheim klokken 02.00 om natta, med servering av øl og akevitt.

Sangene endelig samlet

«Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin» er også blitt bok, men den bokutgivelsen Dolmen er mest stolt av i høst er samlingen av alle Knutsen & Ludvigsen-sanger med noter og besifring, ledsaget av en rekke gamle og nye tegninger, både av Dolmen og Lorentzen. _ Å lage en bok som dette har vært en ambisjon i alle år, men vi har ikke funnet tid til det før nå, sier Dolmen og «Alle sangene».

Han har funnet tid til mye i et år da planen egentlig var å sitte bortgjemt i en krok og tegne for seg selv. Han tror ikke 2016 blir særlig mindre travel heller, men er hemmelighetsfull når vi ber om detaljer. En av planene involverer husvegger på Grünerløkka og samarbeid med graffiti-artisten JameOne.

Sensurert igjen

2015 startet med å male på vegger innendørs. På St. Olav opplevde Øystein opplevde å bli sensurert for første gang siden skoletiden. I gamle dager var det uærbødige tegninger av lærere som satte sinnene i kok, på barneavdelingen på sykehuset hadde de et annet ankepunkt.

- De syntes det var en dårlig idé ar jeg signerte bildet med Håkon Bleken, sier Øystein Dolmen, Han liker vanligvis ikke å ta regi, men denne gangen gjorde han som ledelsen formante.

Men da vi fikk Øystein Dolmen til å være heiskunstner på Adressa-huset var sannelig signaturen på plass igjen ...

Tunnelkunst: Hundre heldige Juba Juba-kjøpere får et trykk med på handelen.
Ekte heiskunstner: Men er det ikke noe med signauren som skurrer? Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEn