- Det begynte med at jeg hadde misforstått begrepet. Bunnlinje betyr jo resultat, om det går eller ikke går, det vi står tilbake med. Og det kan vi jo tenke om et menneskeliv, eller om naturen, sier Meløy om forestillingen som har premiere lørdag 9.april.

- Dette er en forestilling der man først og fremst møter Marianne Meløy og hennes måte å betrakte verden på. Hun undersøker begrepet bunnlinja og hva slags metaforiske kvaliteter et slikt begrep har. Det snakkes mye om bunnlinja i dag og vi har jo en bunnlinje i oss selv. Og det er en bunnlinje i hva et samfunn tåler osv., sier teatersjef Kristian Seltun om forestillingen der skuespilleren Meløy sammen med musikeren Trygve Brøske kåserer, spiller og synger om hvordan vi takler forandring, eller ikke takler det. De to har jobbet sammen siden Uka i 1993 med alt fra revyer, teaterforestillinger, soloforestillinger, opera og festivaler.

Herlig å ta rotta på rottekongen

Oppfølger av «Stemt»

- Vi har jobbet sammen om veldig mange rare ting, sier Meløy og sikter til Stangvikfestivalen som arrangeres annethvert år.

- Der har vi prøvd ut mye forskjellig rart. Det har blitt vår testarena, litt sånn «hjemme alene fest», sier Meløy og Brøske humrende, som laget forestillingen «Stemt» i 2013, operaforestillingene «Kibergodyssèen» i 2014 og «Kommentarfeltet» i fjor. «Bunnlinja» er en oppfølger av «Stemt» med noen av de samme karakterene.

- Vi kommer litt lenger inn på disse karakterene nå. Noen ønsker å stå frem med eget navn, mens andre vil være anonyme. Det er en artig miks av realisme, og forestillingen sier noe om forskjellige mennesketyper, sier Brøske.

- «Stemt» handlet mye om at vi må tåle å høre stemmen, bruke stemmen og gleden over at vi har stemme i det hele tatt. «Kommentarfeltet» handlet om at det kan være lurt å tenke seg om av og til før man sier absolutt alt. At du ikke raller ut de verste meldingene du har. Nå handler det mer om å kunne føre en samtale i et større perspektiv, mer langsomhet, sier Meløy.

Kommentarfeltet

Norge i et hamskifte

Hun har skrevet om de store endringene som har skjedd, og som er i ferd med å skje, om kunnskapssamfunnet, det grønne skifte og om vi i det hele tatt liker endring. Og om hvordan vi takler forandring, eller ikke takler det.

- Det finnes ingen enkle svar på dette, og det tar tid å tenke rundt slike ting, sier Meløy som har inkludert sin egen far i forestillingen.

- Er han klar over at han er med?

- Jada. Jeg spiller ham. Det er en slags dialog.

Mørk Strømgren finner lyset

Ny tekster og gamle låter

Sammen med Brøske filosoferer hun over det faktum at vi er sammen alle mann og at vi for eksempel tar toget sammen. Tekstene er nyskrevet, men mye av låtmaterialet er hentet fra tidligere forestillinger de har jobbet med.

- Vi har endelig lært at vi kan bruke litt av oss selv, derfor resirkulerer mange av låtene vi har laget til tidligere revyer og musikaler. Og så setter vi det sammen på en ny måte, sier Brøske.

Denne gang spiller de på Gamle Scene, mens de tidligere har spilt på Theatercaféen.

- Det er gamle, gode rom, begge deler, de kler oss. Og det er mange saler som ikke kler oss, sier Brøske smilende, men vil ikke si hvilke saler han sikter til.

- Det er en herlig scene, men det er litt rart også for jeg har jo lyst til å hoppe ut i salen og være blant publikum, føyer Meløy til.

Slår tilbake mot nettroll og gladbloggere

«Bunnlinja» har premiere 9. april på Gamle Scene.

«Bunnlinja» av og med Marianne Meløy har premiere 9.april på Trøndelag Teater Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth