Samtidig kan man for første gang gi et konkret inntrykk av hvordan de 257 hotellrommene vil komme til å fremstå når hotellet åpner.

- Britannia får en annen profil enn de aller fleste hotell, sier senior interiørarkitekt Linda Gram Egede-Nissen ved Metropolis arkitektur & design, som har hatt ansvaret for innredningen.

«Klassisk moderne» er stikkordet for det nye hotellet. Egede-Nissen har gått gjennom historisk materiale fra hotellets tidlige periode når hun har funnet profiler på listverk, tepper og andre detaljer. I tillegg til Britannias egen historie er «britisk» et naturlig stikkord på innredning og stil, slik det allerede fra navnevalgets tider har vært på hotellet.

11 suiter

Ingen rom på Britannia vil være lavere gradert enn superior standard. Det vil bli 170 superior-rom, i tillegg til de luxe-rom og 11 suiter.

Superior-rommene vil ha hovedfarger i nyanser av blått, mens de andre går i retning burgunder. Superior har vegg til vegg-tepper, mens de andre vil ha tregulv i fiskebeinsmønster med løse tepper oppå.

Store, men skjulte tv-skjermer

Alle rom vil ha tv-skjermer på minst 55 tommer og med chromecast, slik at gjestene kan koble skjermen til telefon eller nettbrett. Men ingen tv-skjermer vil vises når gjesten ikke bruker anlegget, da er de skjult i speil eller så har rommet popup-tv, skjult i en benk.

Det vil også legges mye arbeid i minibarene, som ikke kommer til bli påtrengende mini.

Topprommene i 1897-bygget

- Det blir en mykere, varmere stil her enn folk er vant til i moderne hoteller. Vi ønsker folk skal fornemme en god stemning idet de kommer inn i rommet sitt, sier Egede Nissen.

Det vil også være en distinksjon mellom rommene i det karakteristiske hovedbygget fra 1897 og i de to andre og mer moderne byggene. Topprommene vil være i 1897-bygget, der vil «stuepikene» gå to daglige runder og det vil legges inn andre små ekstra ingredienser for å øke gjestenes komfort.

Tre leverandører skal innrede hvert sitt rom

De faste elementene i rommene, inkludert badene i marmor, er under utarbeiding og til dels montering. De løse elementene, som senger, bord, stoler, lamper er på anbudsrunde til tre leverandører, som skal innrede hvert sitt superior-rom innen 15. mars – og så skal hotellet velge en av dem.

Britannia vil bli et frittstående hotell, ikke knyttet til noen kjede, det skal være internasjonal femstjerners nivå, med alt det innebærer fra doorman til 24-timers romservice. Det vil få en betydelig utvidet spa- og fitness-avdeling, som vil være inkludert i romprisen.

- Vi kommer til å ligge på et nivå ytterst få hotell i Norge kan matche, lover markedssjef Peter Gjerde.

Stor interesse

Han har i lang tid opplevd stor interesse for booking av rom og konferanser.

– Mest er det enkeltpersoner og bedrifter lokalt i Trondheim. Det har vært stor interesse for å teste ut rommene, sier Forselius.

Nå er det altså åpnet for booking på rom og konferanser, mens det ennå er en stund til det åpnes for bordbestilling på de seks serveringspunktene i hotellet. Planene for Speilsalen er gjort kjent, og Palmehaven vil fremstå som før. I tillegg blir det altså fire nye mat og drikke-konsepter i hotellet.

Utsmykking og kunst er et annet område der det vil komme nyheter.

- Britannia har en betydelig mengde kunst, og vi har tatt vare på alt. Det meste kommer til å bli å finne også på det nye hotellet. Så vil det også komme noe nytt, blant annet et nytt hovedverk, sier Egede-Nissen.

Skal ansette tre hundre i høst

Noen nøkkelpersoner er ansatt på Britannia, over sommer starter den virkelige rekrutteringen. Minst 300 personer skal ansettes.

- Vi er på jakt etter de beste, og vi håper at en størst mulig andel vil bli lokalt rekruttert. Men vi ønsker personale også erfaring fra internasjonale topphotell vi ønsker å sammenligne oss med. Det vil nok også bli ansatt mange utenfra, sier Forselius.

- Vi har lovet at nye Britannia kommer til å løfte Trondheim, at det vil gjøre byen mer attraktiv for tilreisende. For å høyne standarden tilstrekkelig må man nok også hente kompetanse utenfra, sier Peter Gjerde.

Minibarene blir ikke små: Slik vil sittegruppene fremstå på deluxe-rommene. Med max minibar (til venstre) og lysekrone. Foto: Metropolis arkitektur & design, Adresseavisen
Bygger tre prototyper: Innen 15. mars skal tre leverandører innrede hvert sitt superior-rom etter interiørarkitekt Linda Gram Egede-Nissens anvisninger, og så skal hun og hotelldirektør Mikael Forselius' velge en av dame som hovedleverandør. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen
Hotellet skal løfte byen, lover markedssjef Peter Gjerde. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen