Jeg gikk over Gamle Bybro forleden dag. Det var ikke en hyggelig opplevelse. Brua der man vanligvis skal stå ved rekkverket og ta det med ro og kikke ned i «ei utmerket elv te' å spøtt i», som Otto Nielsen sang i «Litjvisa mi», er full av bygningsmaterialer. «Lykkens portal» var trang.

En gang- og sykkelpassasje er riktignok åpen, men den er så smal at det ikke er mulig for to barnevogner å passere hverandre i bredden. Syklistene må stoppe, for det er som regel fotgjengere i veien for dem.

LES KOMMENTAR: Redning for gammel dame

Hvordan skal dette bli på søttende mai, tenkte jeg. En haug av skoleklasser og musikkorps fra østsiden av byen skal gå over brua på vei til feiringen. Jeg har selv gått der, med både skoleklasser og korps, tidlig om morgenen.

Bybrua er en av Trondheims største stoltheter ved siden av Nidarosdomen, og den må selvfølgelig vedlikeholdes og tas vare på som den skatten den er.

Kanskje er det til og med riktig at den skal stenges for biltrafikk. Det siste vedtaket i kommunen går ut på at Gamle Bybro skal være stengt for biltrafikk til utpå vinteren i 2016. Da skal stengingen evalueres og ses i sammenheng med hvordan den påvirker trafikkbildet.

Den første brua mellom Bakklandet og Kjøpmannsgata ble bygget i 1685 som en del av Cicignons byplan, og den ble lagt der av strategiske hensyn på grunn av Kristiansten festning, som ble til på samme tid. Den opprinnelige brua var selvfølgelig aldri beregnet på biltrafikk.

Heller ikke dagens bru, som sto ferdig i 1861, var dimensjonert for tyngre kjøretøyer enn hest og kjerre. Kanskje vi skal nøye oss med å gå og sykle over den – når den blir ferdig oppusset.

Etter at jeg gikk fram og tilbake over bybrua og lurte på hvordan dette skal gå søttende mai, ringte jeg kommunen.

– Hvis det ikke skjer noe helt uventet, vil alle bygningsmaterialene og alle installasjonene som står på brua i dag, bli fjernet før 17. mai. Vi setter alle kluter til og er temmelig sikre på at det vil gå i orden, var svaret jeg fikk.

– Det ville jo vært en skandale om brua ble stående slik på nasjonaldagen?

– Det er klart at det ville ikke gått bra.

Det skulle bare mangle at brua ikke blir åpnet. Gamle Bybro med en gang- og sykkelpassasje på et par meter den dagen ville gjort søttende mai-logistikken svært vanskelig.

Snart kommer dessuten turistene som skal ta tusenvis av bilder av brua og elva og bryggene.

Den Gamle Bybro er en perle i Trondheim. Den skal være åpen og tilgjengelig, samtidig som den må tas godt vare på. Vi får se om kommunen klarer å sørge for at begge hensyn blir ivaretatt.