Signert

Sentrum må ha et spektakulært opplevelsessenter for teknologi

Det er opplevelser som gjør at folk reiser til sentrum. Vi må ha noe spektakulært både for oss og for turistene. Et opplevelsessenter for teknologi gir byen et pulserende hjerte.

Imponert: En av sommerens høydepunkt var Deutsches Museum i München, et opplevelsessenter basert på teknologi, forteller Signert-forfatteren.   Foto: Privat

I Adressa 8. august skriver Svein Erik Nordbotten i E.C. Dahls Eiendom om midtbyens hjerte som er svekket. Som forvalter av ufattelig mange bygg i sentrum er det en naturlig bekymring. Han skriver at det kan være mange grunner til dette, men ender opp med at det er for vanskelig for bilistene. 30 sider lenger framme skriver Trygve Lundemo i sin kommentar at kultur er viktigere enn handel når folk drar til byen. Selv om undersøkelsen det vises er litt spinkel er jeg overbevist om at konklusjonen er riktig. Vi reiser til byen for ulike kulturtilbud og for å treffe venner og kjente – så handler noen i samme slengen. Lundemo drar også den opplagte sammenheng at hvis det er slike etterspørselen endres så må næringsaktørene tilpasse seg det. Næringsaktørene er til for folket – ikke omvendt. Nordbotten bruker ikke ordet opplevelser i sin artikkel, selv om opplevelser har større appell til hjertet en omsetning.