Etter at De Grønnes varaordfører Hilde Opoku foreslo å gjøre Midtbyen bilfri innen 2019, har debatten rast. Adresseavisen har vært i kontakt med flere AUF-ere i bystyret om bilfritt sentrum. De sender henvendelsen videre til AUFs leder i Trondheim, Julie Indstad Hole.

- Skal du være alle AUF-ernes stemme i bystyret?- Vi har en tradisjon for å stå samlet i AUF, slik blir ungdommens stemme tydelig hørt, sier Hole.

- Er AUF for et bilfritt sentrum?- Vi er for en levende by, med gode møteplasser og mye handel. I 2014 vedtok vi å gå inn for en bilfri midtby, men uten av vi sa noe om omfanget. Vi er ikke for det forslaget som er lansert i Adresseavisen, vi er ikke for å sette en mur rundt midtbyen, sier Hole. Tidligere har også leder av transportkomiteen på Stortinget, Høyres Linda Hofstad Helleland, sammenlignet de rødgrønnes plan om å gjøre Oslo sentrum bilfritt med å bygge en «Berlin-mur» mot biler i hovedstaden.

AUF er altså på kollisjonskurs med veteranene i partiet, som i Adresseavisen lørdag tok til ordet til en bilfri midtby.

- Hvem har foreslått en mur rundt Midtbyen?- Det forslaget som foreligger kan godt forstås på den måten. Det blir bom stopp, og det er ikke bra for noen. Vi ønsker å ta steg for steg. De forslagene som foreligger vil lage en lite attraktiv midtby.

- Det kan høres ut som du er imot en bilfri midtby, til tross for årsmøtevedtaket i 2014?- Vedtaket vårt er ikke ment å inkludere alt innenfor elveslyngen, men at det skal være flere bilfrie soner i byen vår, slik Torvet har blitt.

- Hvilket område mener dere, helt konkret?- Vedtaket var mer en intensjon. For oss er det viktig å få gjennomslag, steg for steg. AUF har sørget for at Gamle Bybro er stengt, at Torvet er stengt, at Thomas Angells gate er stengt – og vil jobbe videre med flere gater. Vi er ikke opptatt av å drive symbolpolitikk som andre er, vi vil bedre kollektivtrafikken og bedre tilgjengeligheten til midtbyen. Samtidig er vi opptatt av klimaet – og da må vi tenke på hele byen. Jeg frykter vi vil få økt personbiltrafikk ut mot kjøpesentrene om midtbyen stenges for personbiler.

- Hvordan mener du de andre som har vært på banen for en bilfri midtby bedriver symbolpolitikk?- Det viktigste er hvordan vi skal få en attraktiv og levende midtby, ikke å flagge én enkeltsak – slik flere har gjort i denne saken.

- Hvordan ser du for deg at AUF skal jobbe for et bilfritt sentrum?- Vi vil ha flere parkeringsplasser under bakken. Vi vil ha flere gågater. Steg for steg, i stedet for å stenge over natta.

- Når bør intensjonen fra vedtaket deres innfris? Venstre har sagt 2025, SV har sagt noe før det, mens De Grønne har sagt 2019. Høres noe av dette realistisk ut, eller er det dette som er å stenge over natta?- Vi kan ikke bare si et tall. Vi må følge utviklingen nøye og være sikre på at tiltakene har den effekten vi ønsker. Man må legge en tydelig plan for det.

- Når mener du at en slik plan bør foreligge?- Det foreligger ingen slik plan og jeg synes ikke det vil være riktig å sette en tidsfrist for dette. Jeg tror den riktige måten er å gjøre som AUF i Trondheim er god på: Ta steg for steg.

Tidligere kommunalråd, nå leder i oppvekstkomiteen og AUF-er, Eirik Schrøder, sier at han personlig ikke ønsker en bilfri by innenfor elveslyngen.

- Vi må se dette i et klimaperspektiv. Dette kan føre til at folk i større grad tar bilen til kjøpesentrene utenfor sentrum, og da vil vi få en motsatt effekt. Dessuten må vi ha løsningene på plass før vi eventuelt kan si stopp til all biltrafikk. I dag har vi allerede flere bilfrie gater i Midtbyen, og vi har lagt til rette for et bedre busstilbud. Denne utviklingen kan vi fortsette å jobbe med, men jeg har ikke tror på å stenge bilene ute fra byen, sier Schrøder.

PS. Her er vedtaket fra 2014: Trondheim sentrum er en kompakt og fin kjerne, dette gir gode muligheter for en høy aktivitet og ikke minst en tryggere bykjerne. Med bilfritt sentrum vil vi også være med på å redusere økt forurensing i Trondheim og vi vil gjøre byen grønnere. Bilfritt sentrum vil hovedsakelig gjelde privatbiler. Redusert bruk av privatbiler vil føre til at kollektivtrafikken blir effektivisert. Et bilfritt sentrum vil ikke gjelde for varetransport og arbeidsbiler. AUF i Trondheim ser viktigheten av dette og oppfordrer også andre storbyer i Norge til å få bilfritt sentrum.