Rita Ottervik lukket tidligere denne uka døren for et bilfritt sentrum i Trondheim. Bystyrerepresentant og partistrateg, Rune Olsø, tvitrer at «han må dra litt overbærende på smilebåndet av Venstres Jon Gunnes», som kritiserte Ap som miljøsinker. En grand old man i partiet, Arne Bjørlykke, lar seg ikke hindre av det.

- Det er klart vi bør utvikle et bilfritt sentrum. Dette er egentlig et gammelt ønske i Arbeiderpartiet – den gang var det et ønske om å ha en tunnel fra Lademoen til Elgesetergate – og Midtbyen tom for biler. Det er det jeg tror kommer til å skje: Fotgjengere, syklister og kollektivtrafikk kommer til å overta midtbyen, sier Aps Arne Bjørlykke, som nettopp forlot bystyret.

- Dette er en modningssak og vi ser hele samfunnsutviklingen gå i den retningen. Kollektivtrafikkens fellesskapstankegang står Ap nærmere enn bilistenes individualisme, påpeker han og føyer til:

- Et miljøparti kan gå ut å mene sterkt og raskt. Ap er mer som en oljetanker, selv om du dreier på roret, tar det tid før den endrer retning.

LES OGSÅ (PLUSS): Varaordføreren vil ha bilfri Midtby

LES OGSÅ (PLUSS): Slik kan en bilfri midtby bli

- Hvilket tidsperspektiv snakker vi om?

- Jeg tror vi snakker om en bilfri midtby de neste fire til åtte årene – neste bystyreperiode. Neste kommunevalgkamp vil handle om dette. Ap kan ikke bare kjøre på sykehjem og barnehager neste gang også – den nye saken vil bli byfornyelse og miljø, spår Bjørlykke.

- Men det er ingen unge som står på barrikadene for dette nå. Er det gamlingene som vil kjøre denne saken?

- Tanken står sterkt i store deler av Ap, selv om det trengs modning. Det er mulig å få det til, og da vil man gjøre det. Og det Raymond Johansen, i samarbeid med De Grønne i Oslo, vil gjennomføre kommer til å påvirke hele partiet. Utviklingen der vil få en effekt, også her, mener veteranen.

LES OGSÅ (PLUSS): «Jeg er så provosert at øreflippene gløder »

Når Raymond kan ...

Bystyremedlem i Ap, Turid Stenseth, er helt enig.

- Det er riktig å tenke at vi skal ha et bilfritt sentrum – det må være vårt mål. Så har SVs Ottar Michelsen et godt poeng; før det gjennomføres må en ha tenkt nøye gjennom ulike scenarier og vurdert nødvendige tiltak. Diskusjonen om bilfritt sentrum vil måtte komme i forbindelse med målsettinger i Miljøpakke 3, sier bystyrerepresentant for Ap, Turid Stenseth.

- Saken vil på nytt måtte behandles i partiet. Slik jeg vurderer ordførerens uttalelse tror jeg hun uttalte seg mer i forhold til det som har vært holdningen enn det som nødvendigvis vil bli holdningen i Ap fremover.

Stenseth tror at miljø, inkludert et eventuelt bilfritt sentrum, vil bli en viktig sak i forkant av valget om fire år. Ikke minst er hun bekymret for at, til tross for mange svært gode resultat i miljøpakken, så øker trafikken inn til sentrum.

- Jeg tror et bilfritt sentrum vil ha stor appell i partiet. Når Raymond Johansen kan, hvorfor skulle ikke Trondheim Ap?

Historiske og kulturelle

Aage Borrmann, mangeårig bystyrerepresentant for Ap, mener det historiske og kulturelle Trondheim må ligge til grunn for tanker rundt en bilfri by.

- Et bilfritt sentrum, i betydning personbilfritt, kan være med på å bygge opp under særpreget med Trondheim. Vi er ikke en by av firkantede, moderne kasser, og skal heller ikke bli det, understreker Borrmann.

Han synes debatten er veldig interessant – og konstaterer:

- Debatten er reist og da må den tas, også i Ap. Vi kommer til å få et bilfritt sentrum, selv om det ikke blir over natta – for da risikerer vi å kvele byen. Men i løpet av denne perioden skal det arbeides frem et nytt program, det er naturlig at det kommer der.

Etter at Borrmann ble pensjonist har han tatt opp sitt gamle yrke som sjåfør. Nå kjører han flybussen.

- Det har vært en dramatisk økning av kollektivtrafikk og det må forsette. Skal en bilfri by fungere må det legges til rette for næringsvirksomhet og boliger. Sentrum må være mottakelig for kollektivnettet og for varetransport. Slik kan vi gjøre byen levende og bilfri.