- Jeg kjenner ikke til at det har vært lignende hendelser med trebruer i Norge tidligere, sier Malo, som er ekspert på trekonstruksjoner.

I Norge er det bygd nærmere to hundre bruer av denne typen de siste 20–30 årene.

- Vi har bare gode erfaringer med bygging av trebruer, og har utviklet god kompetanse på prosjektering, bygging, drift og vedlikehold. Utviklingen går mot stadig lengre bruer, sier Malo.

Ifølge Statens vegvesen var brua som kollapset på den nye E6 i Gudbrandsdalen dimensjonert til å tåle en last på 65 tonn. Tømmerbilen som kjørte over brua da den knakk sammen, var ikke i nærheten av å være så tung. Vegvesenet har oppgitt 31 tonn.

- Med en dimensjonering på 65 tonn skal brua i realiteten ha en bæreevne på opp mot 90 tonn, sier Malo.

Ofte menneskelig svikt

I Sverige er det gjennomført en undersøkelse av årsaker til at større bygningskonstruksjoner bryter sammen.

- Grundige analyser viser at i de fleste tilfellene skyldes slike hendelser menneskelige feil på et eller annet stadium i prosjektet mellom planlegging og bygging, sier Malo.

I Norge er det europeiske regelverket tatt inn i byggeforskriftene. Dette gjelder også ved bygging av brukonstruksjoner.

- Hendelsen skyldes etter alt å dømme at noen har gjort en feil, og det er viktig å kartlegge de virkelige årsakene så raskt som mulig. Vi kan ikke leve med usikkerhet rundt årsakene, sier Malo.

Seks bruer

Trebrua ble prosjektert av Reinertsen AS for Statens vegvesen. Den var 45 meter lang, fem meter bred og hadde ett kjørefelt. Brua ble levert og montert av Moelven Limtre i fjor høst. Selskapet har levert seks bruer på nye E6 på strekningen Ringebu-Otta.

- Jeg ønsker ikke å spekulere i hva som har gått galt, men med det omfattende regelverket vi har skal slike hendelser ikke kunne skje. Undersøkelsene vil vise om reglene er fulgt, eller om det er svakheter i regelverket som krever endringer, sier Malo.

- Kan det være gjort feil under monteringen av brua?

- Jeg har ikke forutsetninger for å kunne svare på det, men generelt er monteringen av denne brutypen veldig enkel. Montasjefeil er vanskelig å tenke seg, sier Malo.