Dette kommer frem i en undersøkelse som Ipsos har gjort for Gjensidige.

De fleste snøscooterentusiastene er menn under 40 år. Og om lag 40 prosent av dem sier de vil gå til innkjøp av egen snøscooter.

- Med tilrettelagte snøscooterløyper vil det bli flere som både kjører og kjøper snøscooter. Vi vil følge nøye med på hva dette har å si for utviklingen av både materielle skader og personskader, sier informasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige i en kommentar til undersøkelsen.

Uten opplæring

Han er spent på utviklingen når mange uten scootererfaring slippes til uten opplæring.

- Fordelen med tilrettelagte løyper er at det er mindre risiko for skader der enn ved «villmannskjøring» ute i terrenget. Ulempen er at økt snøscootertrafikk også øker antall skader, sier Eklo.

Regjeringen har for perioden 2014–2018 etablert en forsøksordning med adgang for kommunene til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring. Det dreier seg om litt over 100 kommuner.

De fleste skadene Gjensidige får inn på snøscooter er påkjørsel av stein og stubber. En del av skadene skyldes uaktsom kjøring, noe som kan få konsekvenser for forsikringsoppgjøret.

Gjennom isen

- Blant annet får vi inn en del skademeldinger hvor snøscootere har gått gjennom isen. Blir det påvist at man har opptrådt grovt uaktsomt, kan erstatningen bli redusert, sier informasjonssjefen.

Størst interesse for å kjøre snøscooter er det ikke uventet i Finnmark, der 61 prosent svarer et ubetinget ja, med Troms og Nord-Trøndelag på plassen bak med 40 prosent ja. I Sør-Trøndelag svarer 23 prosent at de kan tenke seg å kjøre snøscooter for fornøyelsens skyld.

Av dem som tror de kommer til å kjøre snøscooter, svarer 49 prosent av finnmarkingene ja på spørsmålet. 42 prosent i Nordland, 40 prosent i Troms, 39 prosent i Sør-Trøndelag og 38 prosent i Nord-Trøndelag.