For Opel, som har slitt med sviktende markedsandeler i Norge, skulle Ampera-e med en rekkevidde på 500 km bli redningen.

Nå fortviler forhandlerne. De ringer eller sender mail til kunder som står på venteliste for å fortelle at bilen er blitt dyrere og når de kan vente å få bilen levert. Flere kunder kan komme til å hoppe av og i stedet skrive kontrakt med et konkurrerende bilmerke.

I Norge er det vel 4000 inngåtte kontrakter, hvorav flere hundre i Trondheim. Opel øker nå prisene med 45 000 kroner, også for de kundene som allerede har skrevet kontrakt. Prisøkningen kommer i tillegg til økningen på 15 000 kroner fra mai, som allerede er blitt lagt på 2018-modellen (biler produsert fra og med desember 2017), melder Bilnytt.no.

Startprisen på Ampera-e vil da bli 349 900 kroner (pluss eventuelle leveringskostnader), og ikke 289 900 som Opel fortalte kundene i desember 2016.

- Dette er en voldsom prisøkning. Situasjonen er sterkt beklagelig, sier daglig leder ved Opel-forhandleren Maskinagentur i Trondheim, Knut Brandrud.

60 biler fra Maskinagentur

I år vil Maskinagentur levere ut om lag 60 Ampera-e. Brandrud sier forhandlerne får altfor få biler, de skulle gjerne hatt langt flere. Slik leveringssituasjonen er fra fabrikken i USA per i dag, vil ikke Maskinagentur motta mer enn 70 – 80 Ampera-e i 2018 og 2019.

- Vi leverer biler fortløpende. Godt over 100 kunder har stått på venteliste siden høsten 2016. Vi kontakter dem nå for å oppgi leveringstidspunkt samt opplyse at prisen er steget, sier Brandrud.

- Hva svarer kundene?

- De aller fleste synes det er for lenge å vente, men få har trukket seg. En prisøkning på 15 000 kroner pluss 45 000 kroner gjør ikke situasjonen bedre. Men flere er villige til å vente for å få en elbil med 500 km rekkevidde, til en fortsatt rimelig pris.

GM har solgt til PSA

- Hva skyldes prisøkningen?

- General Motors (GM) har solgt Opel-konsernet til PSA-gruppen, som står bak bl.a. Peugeot og Citroën. Betingelsene og prisene for Ampera-e er endret, både for Opel Automobile GmbH og Opel Norge. Fabrikken i USA har økt prisen. Det er tidligere blitt opplyst at fabrikken tapte 6000–7000 dollar per elbil de laget.

Opel har i den senere tid lansert flere nye modeller, og disse er ifølge Brandrud blitt godt mottatt.

Konkurransen skjerpes

I 2019 ventes en ytterligere skjerping i konkurransen om elbil-kundene når en rekke fabrikker vil komme med modeller med betydelig lengre rekkevidde enn dagens elbiler.

PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge sier til Bilnytt.no at alle Ampera-e som skal produseres i 2018 er blitt tildelt produksjonsmåned. For 2019 er det foreløpig angitt kvartal. Kunder som ikke aksepterer de nye pris- og leveringsbetingelsene står fritt til å kansellere kontrakten.

Ved utgangen av oktober var det registrert 958 nye Opel Ampera-e i Norge.

Nye eiere: GM har solgt Opel til PSA, som står bak bl.a. Peugeot og Citroën. Betingelsene og prisene for Ampera-e er endret, både for Opel Automobile GmbH og Opel Norge, opplyser Knut Brandrud. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen