Rådmannen er positiv og ber bygningsrådet sende planene ut på høring.

Det er Eggen Arkitekter AS som på vegne av Alpha Aksepta AS og Heimdalsveien 12 AS som har utarbeidet planforslaget. Den vel seks dekar store tomta ligger på sørsiden av Heimdal sentrum og avgrenses av Heimdalsvegen i vest, jernbanen i øst, Johan Tillers vei i nord og boliger i sør. Eksisterende bygningsmasse brukes i det alt vesentlige til næringsvirksomhet.

Planområdet skal minimum inneholde 75 boliger ved full utbygging. Det tillates forretning/ kontor i sokkeletasje ut mot Heimdalsvegen. Bebyggelsen ut mot Heimdalsvegen er på fire etasjer, mens mot jernbanen i øst er den på fem–åtte etasjer. Det avviker fra tidligere vedtak om høyder på Heimdal. Det foreslås leiligheter i forskjellig størrelse, fra ett- til fireroms, med hovedvekt på to- og treroms.

Tillater noen ettroms

Maksimalt 20 prosent av boligene kan være ettroms leiligheter. Det skal etableres et stort felles uterom i midten av bebyggelsen med mulighet for variert aktivitet for både voksne og barn.

Jernbanelinjen skiller Heimdal bydel, med sentrumsfunksjoner, service og handel på vestsiden og industri/tyngre virksomheter på østsiden. På begge sider ligger boligbebyggelsen, og det bygge stadig nye boliger i og rundt Heimdal sentrum.

En ny veiforbindelse sør for planområdet mellom Heimdalsvegen og Industriveien vil koble bydelene bedre sammen. Brua over jernbanen i Johan Tillers vei skal stenges for biltrafikk og legges til rette for gående og syklende.

Kommunen har som mål å redusere personbiltrafikken gjennom Heimdal sentrum. Forhåpentligvis vil en fremtidig kobling mellom Johan Tillers vei og E6 kunne hjelpe i så måte.

Parkering til halvparten

Det er foreslått færre parkeringsplasser for beboernes biler enn hva som ellers er vanlig, bare til halvparten av beboerne. Samtidig stilles det krav til minimum tre sykkeloppstillingsplasser for hver leilighet, kravet ellers er på to. All parkering for beboerne er lagt til parkeringskjelleren.

Med den sentrale lokaliseringen i Heimdal sentrum, nært Heimdal stasjon og metrobusslinjen, bidrar boligprosjektet etter rådmannens mening til kommunens ønske om fortetting rundt kollektivknutepunkt. I tillegg vil prosjektet kunne styrke grunnlaget for næringsvirksomhet i Heimdal sentrum. Det kan bidra positivt til folkehelsen ved at folk kan gå eller sykle når de skal handle eller gjøre andre ting i området.