E6-utbygginga ved Soknedal gjør nok en gang at veien blir nattestengt.

E6 stenges rett sør for Soknedal mandag kveld klokken 22.45 og holdes stengt til klokken 5.30 tirsdag morgen.

SE DRONEVIDEO: Slik går det med bygginga på Lakseveien

STOR GRAFIKK: Her blir det firefelts motorvei i Trøndelag

Dette er omkjøringsmulighetene

Det er ingen lokale omkjøringsmuligheter i området. Omkjøring via fylkesvei 700 og E39 blir skiltet på Berkåk, Orkanger og Klett, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

Lang omkjøring: Omkjøring for E6 forbi Soknedal blir natt til tirsdag skiltet via Berkåk, Orkanger, og Klett. Foto: Statens vegvesen

Ifølge google maps er E6 på strekningen for omkjøringen rundt 70 km lang, og beregnet reisetid er rundt en time. Omkjøringsveien er rundt 104 km lang, og har en beregnet reisetid på rundt en og en halv time.

Trafikanter på reise mellom Oslo og Trondheim, kan også vurdere å kjøre fylkesvei 30 mellom Tynset og Støren via Røros. Eller fylkesvei 31 og fylkesvei 705 mellom Røros og Stjørdal via Tydal og Selbu, ifølge pressemeldingen.

SE VIDEO: Bli med inn i metrobussen

- Skal sprenge bort deler av bergvegg

Det er sprengingsarbeider ved en bergvegg i forbindelse med veiutbygginga som gjør at Statens vegvesen velger å nattestenge E6 på stedet.

- Veien skal flyttes lengre inn mot fjellet. Da må vi sprenge bort deler av en bergvegg, og flytte bergveggen bakover, sier Harald Inge Johnsen, som er prosjektleder i Statens vegvesen.

Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen. Foto: Richard Sagen

Arbeidet med bergveggen begynte den første uka i mai, da var E6 stengt i to netter. Denne nattestenginga er sannsynligvis den siste i denne omgangen, ifølge pressemeldingen.

SE VIDEO: - Dette er utfordringene med metrobussen

Slik skal veien bli

Arbeidet med ny E6 igjennom Soknedal startet i 2017, og den 6,5 km lange strekningen skal etter planen stå klar i 2020.

Under ser du en videoanimasjon av hvordan nye E6 igjennom Soknedal skal se ut når den står klar.

Veien bygges ikke med fullverdig motorveistandard, men får delvis to og delvis tre kjørefelt.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter