Byåstunnelen skal bli en ny veitunnel mellom Byåsen og den nye brua på Sluppen. Ifølge Miljøpakkeprosjektets nettsider kan tunnelen stå ferdig i 2024.

Slik blir det imidlertid ikke.

Tidligst ferdig etter 2030

- Byåstunnelen står ikke ferdig i 2024. Hvis det ikke dukker opp friske penger kan ikke tunnelen stå ferdig før tidligst etter 2030, sier Lars Aksnes i Vegdirektoratet, som er leder av kontaktutvalget i Miljøpakken.

Kontaktutvalget består, i tillegg til Aksnes, blant annet av ordføreren i Trondheim og fylkesordføreren i Trøndelag, og har ifølge Miljøpakkens nettsider «en overordnet styring av innsatsen i Miljøpakken».

Lars Aksnes i Vegdirektoratet er leder av kontaktutvalget i Miljøpakken Foto: Morten Antonsen

Prioriterer gang- og  sykkel

I et møte i kontaktutvalget i slutten av januar ble planene lagt for Miljøpakkens handlingsprogram de kommende årene. Programmet strekker seg i utgangspunktet kun frem til 2023, men legger i praksis økonomiske føringer for hele perioden frem til og med 2029, ifølge Aksnes.

Flere ulike scenarioer for fremtidig pengebruk i Miljøpakken ble diskutert i møtet.

Et alternativ innebar penger til ferdigstillelse av E6 mellom Tiller og Melhus, bygging av nybrua på Sluppen samt 3 milliarder kroner til Metrobussprosjektet. Miljøpakken ville da ha hatt igjen 1,85 milliarder kroner til andre tiltak i perioden.

Et annet alternativ innebar det samme, men i tillegg rundt en milliard kroner til blant annet gang- og sykkeltiltak.

- Kontaktutvalget besluttet å gå for alternativet med ekstra penger til gang og sykkel. Da står man igjen med 800 millioner kroner til andre tiltak i perioden. Byåstunnelen vil koste mer enn dette, sier Aksnes.

- Ville man kunne bygget Byåstunnelen i perioden dersom man hadde valgt det første alternativet?

- Ja.

- Hvorfor gjorde man ikke det?

- Skal vi nå nullvekstmålet må vi bruke penger på gang- og sykkeltiltak og på kollektivtrafikk, sier Aksnes.

- Ligger det ikke allerede inne 100 millioner kroner til sykkelvei i prosjektet med nybrua på Sluppen?

- Jo, men det må brukes mye mer penger på gang- og sykkeltiltak.

Ikke vurdert brannutrykningstid

Strukturen for brannstasjonene i Trondheim er lagt med tanke på de nye transportsystemene i byen, herunder Byåstunnelen. Brannstasjonen på Sluppen er bygget for å dekke blant annet Byåsen.

Adresseavisen har tidligere fortalt at brannvesenet regner med å kunne komme tre minutt raskere til Munkvoll med ny bru og tunnel.

- Har Miljøpakkeprosjektet gjort noen vurderinger knyttet til dette når man altså ikke har funnet penger til Byåstunnelen?

- Nei, sier Aksnes.

Planla vei med tanke på tunnelen

Adresseavisen har også fortalt at nye Osloveien på Sluppen skal bygges med langt med lavere kapasitet enn hva trafikkmengden tilsier.

Da Statens vegvesen søkte om å få slippe å bygge fire felt på stedet, og heller bygge tofelts, ble det blant annet vist til at trafikkmengden var forventet å synke når Byåstunnelen står klar.

- Var det en feilvurdering å droppe fire felt i Osloveien?

- Det har jeg ingen formening om, sier Aksnes.

Skal behandles politisk

Aksnes understreker at Byåstunnel-prosjektet ikke er skrinlagt.

- Byåstunnelen er skjøvet på, noe som ikke er uvanlig når det gjelder slike prosjekter. I perioden etter 2025 har Miljøpakken 800 millioner kroner til disposisjon og dersom vi får tilleggsfinansiering kan prosjektet startes opp etter 2025, sier Aksnes.

Alle kjente penger som Miljøpakken skal få fra staten, og alle penger som kan kreves inn i bompenger før 2030, er imidlertid allerede regnet inn.

Miljøpakken skal nå utarbeide et forslag til handlingsprogram basert på beslutningen i kontaktutvalget. Forslaget skal opp til politisk behandling i kommune og fylke i løpet av våren.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.