I rådhuset møtes helt normale og ganske vanlige folk for å diskutere hvordan alle barn og unge i Trondheim skal få et bedre og tryggere oppvekstmiljø, i barnehage, skole, på fritiden og hjemme.

Prosjektet har de kalt «Stein saks papir» og er foreløpig fritt for ord som «strategidokument».

Folk flest er eksperter

Ekspertpanelet er folket selv. De er mellom 16 og 80 år og koker nesten over av engasjement. Noen er plukket «fra gata» andre heiv seg på fordi initiativtakerne har oppfordret dem til å komme.

Noen jobber med barn, andre jobber med helt andre ting, men fellesnevneren er at de har vært barn. Noen av dem er fortsatt det.

Dermed var alle som ønsket det, kvalifisert for å delta i arbeidet. «Ekspertene» møter sentrale forskere, ledere og ansatte i Trondheim kommune som jobber i skole, barnehage og i barne- og familietjenesten.

Ekspertene skal hjelpe byråkratene

- Vi sendte tilbake den forrige mobbeplanen i kommunen, fordi den rett og slett var for dårlig. Den var lite konkret og den sa ikke det vi ville høre, sier Maren Eriksen Storrø (16) fra Ungdommens bystyre.

Positivitet: - Vi vil jobbe med alt det positive som kan styrke barnefelleskapene på de arenaene barn er, sier , Camilla Trud Nereid (t.h.). Fra venstre Ole Kristian Øye, Trine Gjerde i «Klipp og Lim», byrået som etterhvert skal kommunisere budskapet, og de kommende videregåendeelevene Silje Leirvik og Maria Eriksen Storrø.

Hun er en av ekspertene som skal bidra med sin kunnskap. Målet hennes er å bevisstgjøre folk i kampen mot mobbing, utenforskap, seksuell trakassering og krenkelser.

- Vi kan dette fordi vi føler på kroppen hvor tungt og slitsomt det kan være å være ungdom. Derfor er vi så ivrige og glade for å få lov til å være med. Og vi vet at vi kan hjelpe med å gjøre en slik plan bedre, sier Silje Leirvik (16).

I august skal de snakke til alle lærerne i Trondheim kommune på deres kickoff i Olavshallen før skoleåret begynner.

Positiv barndom

- Vi er født som individer og vi skal bli mennesker som er del av et samfunn. Vi ønsker å gå fra å snakke om «oss og dem» til å snakke om hva det er vi har til felles, sier prosjektleder Ingvild Dahl.

Ekspertpanelet har jevnlige drodle-møter med sparringpartnere fra faghold. Da deltar barnevernsforskeren Anne Grytbakk, sosiologen Aksel Tjora og evolusjonspsykologen Mons Bendixen.

Fagfolkene: Mons Bendixen, Anne Grytbakk og Aksel Tjora bidrar inn med forskningsbasert kunnskap.

Metoden de bruker kalles samskapelse. Målet er å dele kunnskap og ressurser med hverandre for å lage en bedre og mer effektiv reform. Holdningsendring og handling skal erstatte dokumenter som er egnet for skrivebordsskuffen. Og kunnskapen skal settes ut i livet der barn vokser opp.

- Målet er en god og positiv barndom. Og i det arbeidet trenger vi alle, sier hun.

Helt normalt

Ekspertutvalget vil arbeide for å snu tankegangen fra egosentrisme til å ivareta hverandre, verdsette ulikheter og fremheve styrken i det å være forskjellig.

Kommunaldirektør for skole og oppvekst, Camilla Trud Nereid, har en ønskedrøm om at emneknaggen «#heltnormalt» skal bli, ikke bare en del av måten kunnskapen kan deles på, men også en ledestjerne og tankemåte for alle.

- Vi er alle ulike, og det er helt normalt. Alle er lei seg innimellom, og det er helt normalt. Vi svinger mellom å ha god selvtillit og ikke så god, og det er helt normalt. Denne hashtagen er jeg selv er en representant for, og det er jeg ganske stolt av, sier Nereid og ler så bustekrøllene rister.

Hun håper at prosjektet kan gi holdningsendring gjennom for eksempel å avdramatisere alt det en ungdom skal igjennom.

Samspill: De er foreldre, besteforeldre, trenere og lærere. Og har til felles at de er opptatte av utfordringene som alle har i samspillet med barn. Marie Therese Westgård, Rita Vanvik, Jostein Rodal, Møyfrid Hallset, Line Vaarum og Joacim Kristiansen.

Stein saks papir i praksis

Alle ekspertene brenner for barns oppvekstvilkår og snakker engasjert i munnen på hverandre i en stri flom som kan starte med digitale medier, vokse seg inn i trakassering og munne ut i utenforskap. Den brer seg i retning prestasjonspress og psykisk helse på den ene siden og mot utagering og vold i den andre.

- Vi vet veldig mye om de utfordringene barn og unge har. Vi har så mye mer kunnskap enn virkemidler, sier psykologen Mons Bendixen.

Håpet er at «Stein saks papir» skal gi alle som samspiller med barn i Trondheim bedre virkemidler.