Øverst i trappa i Ferjemannsveien på Solsiden står hunden Nano og logrer. Han er Dogus blide velkomstkomité i tredjeetasjen.

- Fantastisk reise, gjentar hundeeier, gründer og daglig leder i Dogu, Sindre Haaland. Ja, det har vært litt av en reise. Dogu ble etablert i 2011 mens Haaland var ingeniørstudent ved NTNU. Han brukte 130 000 kroner som var oppsparte midler og lån fra foreldre. I 2012 omsatte Dogu for 250 000, dette økte til 2,65 millioner i 2013.

- I 2015 omsatte vi for 10,5 millioner, og vi har vokst med 50–60 prosent i år. Nå er vi til sammen 20 ansatte, i Trondheim, Oslo, Bergen – og i San Diego, sier Haaland som har spesialisert seg på å hente inn data og presentere dem på egen skjerm i sanntid. Flaggskipet er å gi ansatte salgsmotivasjon på produktet «SalesScreen».

Les lederintervjuet med Sindre Haaland her og finn ut om han går Birken og er med på nachspiel

Som skapt for USA

Nå er Dogu klar for verden.

- Vi har formelt etablert et datterselskap i USA, 2017 blir derfor et viktig år for oss, sier Haaland som skal selge «SalesScreen» til amerikanske bedrifter. Skjermen kan bedriften ha på veggen, og på den vises det hvem av de ansatte som til enhver tid selger mest.

- USA har alltid vært en drøm for oss, alle har spurt: Hvorfor er dere ikke i USA? Vi har jo laget en salgsskjerm som fremmer salgskonkurranse og salgsinstinktet. Det passer liksom så godt i USA, og nå er vi der. I San Diego, så klart. Det er et bevisst valg, der er det jo de beste strendene, smiler Haaland som i dag har kunder i 20 land.

Dogu har to ansatte i USA til å begynne med, det skal bli flere.

- Det kan bli 10 eller 20, vi må se det litt an, sier Haaland.

Les om David Smith som har vært på møter med både Barack Obama og George Bush. Men etter å ha søkt over 50 jobber har han ennå ikke vært på et eneste jobbintervju i Trondheim.

Men etter at denne saken sto på trykk i Adresseavisen så fikk David jobb. Amerikaneren fikk drømmejobben i Dogu

Uten investorhjelp

Haaland mente som student at det var da tiden var riktig for å prøve seg som gründer. Fem år etter har han en millionbedrift.

- Det mest spesielle med Dogu er at vi ikke har tatt imot ekstern kapital. Det er et bevisst valg, vi har ønsket å gjøre dette på egen hånd, sier Haaland som så langt har takket nei til alle som har villet investere.

- Det handler om «passion», en drøm om å skape arbeidsplasser på egen hånd. Det var en utfordring vi ville ta. Vi ville se om vi kunne vokse raskt på egen hånd, og finansierte oppstarten gjennom konsulentvirksomhet. Men nå er vi der at vi ikke lenger spør hvilket land skal vi etablere oss i nå, nå er det heller: Hvilke ti neste land skal vi til? Da kan det være fornuftig å knytte seg til en investor, både på grunn av kapital, men også for nettverket og kompetansen, sier Haaland.

Startet uten produkt

Dogus viktigste produkt «Salescreen», en skjerm de ikke visste om da de startet opp.

- Nei, da jeg startet Dogu i 2011 hadde jeg ingen idé om hva vi skulle selge, men jeg hadde et navn og en forretningsmodell om at jeg ville lage et dataprogram som folk kunne abonnere på. Jeg fikk med meg noen fra kollokviegruppen og vi lagte først et internt meldingssystem for ansatte. Et system der ledelsen kunne sende interne meldinger om hvor bra den enkelte gjorde det, hvor de før hadde sendt sms. Det viste seg å være en fiasko, men så ble vi pushet på ideen om å vise salget på en tv-skjerm. Vi lagde det til en kunde, og så begynte kunder å oppsøke oss: Dette ville de ha. Varsellampene våre blinket, nå hadde vi det vi skulle leve av, sier Haaland.

Den første salgsskjermen som gir ansatte salgsmotivasjon ble lansert i slutten av 2013. Mars 2014 begynte de med full produksjon, og nå ser de potensielle kunder i hele verden.

Blir i teknologihovedstaden

- Vi har helt klart store ambisjoner. Vi skal bli best i verden på det vi holder på med. Vi har skapt ny teknologi og har derfor funnet et nytt marked. Nå begynner vi å få konkurrenter, og da må vi tilpasse oss. Men vi kom først og har et forsprang. Nå må vi selge raskt. I konkurranser i USA er det vi som vinner, og det gir oss selvtillit. Vi kan teknologi, det er det vi i Trondheim kan, sier Haaland som selv er fra Stavanger.

Jo da, gründeren snuser på å opprette et kontor i hjembyen også, men lover at hovedkontoret forblir i Trondheim.

- Trondheim er og vil alltid være hovedkontoret vårt. Det er attraktivt fordi NTNU er her, dette er tekngihovedstaden. Det er her vi må rekruttere, det er her de flinke folkene er. Vi hadde aldri kommet dit vi er i dag uten et eksepsjonelt godt team, sier Haaland.

Pusher videre

Som daglig leder har Haaland eget kontor, mens de andre ansatte sitter i landskap.

- De fleste som var med fra starten er med fortsatt. Teamet er en av årsakene til suksessen, det er en kombinasjon av en god kultur, delt eierskapskapsfølelse og et konstant fokus på salg fra dag én. Halvparten av alle i selskapet har studert sammen. Vi har én ansatt på 40 så er det et hopp ned til 34. De fleste er under 30. Når det kommer til ny teknologi er det aksept for unge folk, jeg fryktet de skulle bruke alderen vår mot oss for eksempel i finansbransjen, men i dag er det fleste bankene kunder hos oss, sier Haaland. For hans generasjon er det også naturlig å operere internasjonalt.

- Som IT-selskap jobber vi i skya. Det er det samme hva du selv tror da, uansett så opererer du i et globalt marked, sier Haaland.

- Hvor mye skal Dogu omsette for i 2017?

- Vi sikter høyt, å doble omsetningen hadde vært fint. Det eneste trikset for å få til det er å være raske og innovative. Vi kan aldri si at produktet er ferdig. Vi må hele tiden pushe videre og vi må gjøre det raskt.

Suksess-skjerm: Dogu har selv salgsskjermer på kontoret, denne viser rett og slett hvem av de ansatte som blir årets julebordsmester. Eirik Parnas Langsether er finansdirektør i Dogu. Foto: Morten Antonsen
Maskot: Nano er med matfar Sindre på jobb hver dag, og trenger noen på kontoret en pause er det bare å låne Nano, slenge seg nedpå en sakkosekk og få litt kos. Foto: Morten Antonsen