24 bryggerier deltar på Bryggerifestivalen i Trondheim i år. Av disse er 14 lokalisert i Trøndelag. Adresseavisen har gått gjennom regnskapene til ni av disse, som viser at kun to går med overskudd i 2016.

Imidlertid hører det med til historien at flere av bryggeriene startet kommersiell virksomhet så sent som i 2015 og 2016.

- Får ikke produsert nok

Bryggerisjef Tommy Aas i Bryggeriet Frøya forteller at fjoråret var preget av flere store investeringer for dem, men at salget har vært upåklagelig.

- Vi får ikke produsert nok til å følge etterspørselen. I fjor gjorde vi en del investeringer for å øke produksjonen, og resultatet for 2016 er derfor omtrent som forventet, sier Aas.

Han forteller videre at det er 2017 som blir den store testen for bryggeriet.

- Vi kjenner på holdningene at det er mye konkurranse, men det går ikke ut over salget for vår del, sier Aas.

Også Hognabrygg fra Midtre Gauldal forteller at det kun er produksjonskapasiteten som stopper dem. De startet kommersielt i oktober 2016.

- Det er en del engangskostnader i form av ombygginger og investeringer i 2016, men så langt i 2017 er vi i pluss, sier daglig leder Liv Bogen.

Går for spesialøl

De aller fleste bryggeriene på Bryggerifestivalen går under definisjonen småskalabryggerier: bryggerier som produserer under 1,5 millioner liter i året. Et unntak er E.C. Dahls, som også har gjort store investeringer de siste årene.

- Vi er kjempefornøyd med året, og resultatet har ingen ting med et dårlig salg å gjøre. Investeringer i nytt produksjonsutstyr og innflytting i nye lokaler i 2016 påvirker det, forteller bryggeriambassadør Kristian Berger.

Dahls har i 2016 og 2017 for alvor begynt å satse innenfor spesialøl. Nå tilbyr de 25 forskjellige typer øl, og Berger beskriver det som en helt ny situasjon for bryggeriet.

- Nå er produktene våre spredt over hele landet, og vi begynner å nærme oss når det gjelder muligheter for eksport, sier han.

Varsler tøff konkurranse

Petter Nome, direktør i bryggeri- og drikkevareforbundet, sier at den største utfordringen som møter nye og mindre bryggerier er den økte konkurransen.

- Det er ganske mange av dem. De «største blant de små» bryggeriene tjener penger fordi de var tidlig ute, men slik som det markedet er nå er det vanskelig å være nykommer, sier Nome.

Han påpeker at det går fint for de minste bryggeriene å tjene penger, hovedsakelig som en ekstrainntekt.

- Det er derimot vanskeligere for de som har investert stort i produksjonen og har høye ambisjoner. De vil få problemer, mener Nome.

- Det er også store forskjeller på virksomhetene. Mens pub-bryggerier som serverer egne produkter kan klare seg godt på en liten produksjon, blir marginene mindre når bryggerier skal begynne å tappe på flasker og selge, sier han.

Småbryggeriene vokser

Ifølge Bryggeri- og drikkevareforbundets egen statistikk har salget av øl fra småskalabryggerier økt med rundt 18 prosent de siste tolv månedene, i forhold til de tolv foregående månedene.

- Det gir en økt markedsandel på 4 prosent, men samtidig må denne veksten deles på flere aktører, sier Nome.

Kristian Berger hos E.C. Dahls tror markedsandelen vil fortsette å øke, og frykter ikke økt konkurranse mellom småbryggeriene.

- Jo flere tilbud det er, desto mer interessert vil folk bli i det vi tilbyr. Vi tror at markedsandelen for små bryggerier vil øke kraftig framover, sier Berger.

I juni ytrer regjeringen ønske om å kutte i alkoholavgiften på øl fra mikrobryggerier, for å gjøre det enklere for små bryggerier å drive i liten skala. Forslaget, som skal ut på høring i høst, gjelder varer med en alkoholprosent på under 4,7, fra bryggerier som produserer mindre enn en halv million liter øl i året.

Markedsføringskanal

Tilstedeværelsen på Bryggerifestivalen i Trondheim beskrives av bryggerisjefene som viktig, både for å synliggjøres overfor kundene og å møte andre ølbryggerier.

- Vi får møte kundene og får tilbakemeldinger på produktene våre. Det er ikke mye penger i å delta, men det er viktig markedsføring. Vi lærer også mye av kontakten med kollegaene fra andre bryggerier, sier Tommy Aas hos Frøya.

- Det er veldig begrensede muligheter for markedsføring ellers, så arrangement som dette er alfa omega. For å skape etterspørsel må vi treffe publikum, sier Liv Bogen i Hognabrygg.

Bryggeriene Monkey Brew (nyoppstartet), Røros bryggeri (merkevare under Røros F&B Group AS) og Klostergården (enkeltmannsforetak) er ikke inkludert i oversikten. Regnskap fra To Tårn Bryggeri for 2016 er ikke offentliggjort.

Trond Johansen, Gunn-Eva Holthe og Stina Marita Levik Foto: Håvard Jensen, Håvard Haugseth Jensen
Bryggerifestivalen i Trondheim er mye større enn tidligere, og har langt flere sitteplasser. Foto: Håvard Jensen, Håvard Haugseth Jensen
Festivalgjengerne Lisa Bersvendsen, Emil Olsen og David Alm møtte opp fem minutter før åpningen for å sikre seg plass. - Vi trenger flere slike arrangementer, mener Lisa. Foto: Håvard Jensen, Håvard Haugseth Jensen