En av butikkene som virkelig har profittert på den tilsynelatende økende interessen for julelys, er Clas Ohlson.

Kommunikasjonsrådgiver Camilla Tully sier at de doblet omsetningen på julelyssalget både i 2015 og i fjor. I år har de også hatt en økning, men ikke like stor som de to foregående årene.

- Dette tok av for noen år siden, og økningen fortsetter også i år. Vi ser også at kundene kjøper lengre og lengre slynger. I fjor fikk vi inn en slynge på 38 meter som vi solgte oss tomme for. Denne har også gått veldig bra i år, sier Tully.

Tallene Clas Ohlson oppgir gjelder for hele landet, men Tully har ikke noe inntrykk av at Trondheim og Midt-Norge verken ligger over eller under den generelle landstrenden.

Pynter verandaer, trær og vegger

Adresseavisen har tatt en runde på jakt etter julebelysning i Trondheim. Det er ikke vanskelig å finne gode eksempler på at bruken av julelys utendørs er svært utbredt.

Alt fra verandaer, til vegger, trær og flaggstenger lyses opp i adventstiden. Noen veldig fargerikt, men de fleste i fargene hvit eller gul.

Tully mener grunnen til økningen i bruk av julelys er sammensatt.

- Mye skyldes nok led-teknologien. I gamle dager kostet det en formue å ha mange julelys, men ledlysene trekker veldig lite strøm. Så er det kanskje også en motegreie, det virker som om det er mer akseptabelt å pynte utendørs med lys enn det var for bare noen få år siden, sier Tully.

Vekst hos konkurrentene

Også Biltema har hatt en betydelig økning i salget av julelys de siste to årene. Fra 2015–2016 økte julelyssalget ved alle Biltemas varehus i Norge med 30 prosent. Fra i fjor til i år har det økt med ytterligere 30 prosent.

- Det er en formidabel økning, det er det ingen tvil om. Det er led-lenker som er det mest populære. Spesielt de lengste lenkene og de som kan skjøtes sammen, sier driftssjef i Biltema Norge, Egil Iversen.

Han mener i likhet med Tully at det har skjedd en endring i pyntevanene våre de siste årene.

- Jul er en høytid med mange følelser. Folk ønsker å gjøre det lille ekstra for å gjøre det koselig, det er sånn det virker for oss, sier Iversen.

Coop vil vurdere ny plassering

På en av Norges største dagligvarebutikker, Coop Obs på Lade, har man også hatt en økning i julelyssalget. Veksten er imidlertid mer beskjeden enn hos konkurrentene Biltema og Clas Ohlson.

Hypermarkedssjef ved Coop Obs lade, Anders Næss, forteller at økningen fra i fjor til i år er på rundt 5 prosent.

- Noe av grunnen til at økningen ikke er større, kan være at vi har bygget om butikken på Lade i år. Det har gjort at denne varegruppen har fått dårligere beliggenhet enn den hadde tidligere, sier Næss.

Han har imidlertid fått med seg den voldsomme økningen i antall julelys på trønderske vegger og hager.

- Vi selger julelys for flere hundretusener i uka, så det er ikke snakk om småtterier. Men det blir nok med i evalueringen til neste år, om vi skal gi julelysene bedre plass og prioritere dette mer enn vi har gjort i år, sier Næss.

I krysset mellom Arnt Smistads veg og O. J. Aalmos veg på Byåsen i Trondheim har også buskene fått på seg pynten. Foto: Morten Antonsen
Julebelysningen ved Munkvoll bo og servicesenter inkluderer blant annet et digert lystre som er montert på veggen. Foto: Morten Antonsen
Også trærne får en aldri så liten make over i adventstiden. Bildet er tatt i Selsbakkhøgda borettslag. Foto: Morten Antonsen
Lysslyngene lyser opp balkongene i Selsbakkhøgda borettslag. Foto: Morten Antonsen
En flaggstang i Rådmannsvegen i Trondheim har blitt pyntet opp til advent. Foto: Morten Antonsen
Lysslynger fotografert på balkonger i Selsbakkhøgda borettslag i Trondheim. Foto: Morten Antonsen