En av butikkene som virkelig har profittert på den tilsynelatende økende interessen for julelys, er Clas Ohlson.
Kommunikasjonsrådgiver Camilla Tully sier at de doblet omsetningen på julelyssalget både i 2015 og i fjor. I år har de også hatt en økning, men ikke like stor som de to foregående årene.
- Dette tok av for noen år siden, og økningen fortsetter også i år. Vi ser også at kundene kjøper lengre og lengre slynger. I fjor fikk vi inn en slynge på 38 meter som vi solgte oss tomme for. Denne har også gått veldig bra i år, sier Tully.
Tallene Clas Ohlson oppgir gjelder for hele landet, men Tully har ikke noe inntrykk av at Trondheim og Midt-Norge verken ligger over eller under den generelle landstrenden.
Øystein pyntet lastebilen sin med 960 julelys
Kraftig vekst i julehandel på nett: Kjøpesentre i Trondheim har liten nedgang i julehandelen
Pynter verandaer, trær og vegger
Adresseavisen har tatt en runde på jakt etter julebelysning i Trondheim. Det er ikke vanskelig å finne gode eksempler på at bruken av julelys utendørs er svært utbredt.
Alt fra verandaer, til vegger, trær og flaggstenger lyses opp i adventstiden. Noen veldig fargerikt, men de fleste i fargene hvit eller gul.
Tully mener grunnen til økningen i bruk av julelys er sammensatt.
- Mye skyldes nok led-teknologien. I gamle dager kostet det en formue å ha mange julelys, men ledlysene trekker veldig lite strøm. Så er det kanskje også en motegreie, det virker som om det er mer akseptabelt å pynte utendørs med lys enn det var for bare noen få år siden, sier Tully.
Her tente de julelysene allerede i starten av november
Vekst hos konkurrentene
Også Biltema har hatt en betydelig økning i salget av julelys de siste to årene. Fra 2015–2016 økte julelyssalget ved alle Biltemas varehus i Norge med 30 prosent. Fra i fjor til i år har det økt med ytterligere 30 prosent.
- Det er en formidabel økning, det er det ingen tvil om. Det er led-lenker som er det mest populære. Spesielt de lengste lenkene og de som kan skjøtes sammen, sier driftssjef i Biltema Norge, Egil Iversen.
Han mener i likhet med Tully at det har skjedd en endring i pyntevanene våre de siste årene.
- Jul er en høytid med mange følelser. Folk ønsker å gjøre det lille ekstra for å gjøre det koselig, det er sånn det virker for oss, sier Iversen.
Butikktyver stjeler for 732 millioner kroner i desember
Coop vil vurdere ny plassering
På en av Norges største dagligvarebutikker, Coop Obs på Lade, har man også hatt en økning i julelyssalget. Veksten er imidlertid mer beskjeden enn hos konkurrentene Biltema og Clas Ohlson.
Hypermarkedssjef ved Coop Obs lade, Anders Næss, forteller at økningen fra i fjor til i år er på rundt 5 prosent.
- Noe av grunnen til at økningen ikke er større, kan være at vi har bygget om butikken på Lade i år. Det har gjort at denne varegruppen har fått dårligere beliggenhet enn den hadde tidligere, sier Næss.
Han har imidlertid fått med seg den voldsomme økningen i antall julelys på trønderske vegger og hager.
- Vi selger julelys for flere hundretusener i uka, så det er ikke snakk om småtterier. Men det blir nok med i evalueringen til neste år, om vi skal gi julelysene bedre plass og prioritere dette mer enn vi har gjort i år, sier Næss.