Sponsorkrisen hos flere «nummer to»-klubber i trøndersk toppidrett får Sør-Trøndelag idrettskrets til å legge mer kraft bak arbeidet med å få aktører innen idrett, kultur, det offentlige og næringslivet til å samarbeide.

- Næringslivet har utfordret oss i idretten, og kanskje med rette. Idretten må bli flinkere til å vise verdiene den skaper utover det som kommer fram i regnskapene til bedriftene, mener Kjell Bjarne Helland, organisasjonssjef i Sør-Trøndelag Idrettskrets.

Må gjøre seg bemerket

Nå etableres en ny pris som skal gjøre stas på den aktøren i Trøndelag som best evner å spille på lag på tvers av idrett, kultur, det offentlige og næringslivet, forkortet til IKON. Prisen deles ut på Idrettens hederskveld i oktober.

- Vi vil etablere «Årets samspillspris». Prisen skal gå til en aktør som gjør seg bemerket innen feltene idrett, kultur, offentlighet og næringsliv, sier Helland.

Sist uke ga Trønderenergi beskjed om at de ikke sponser «nummer to»-klubbene i Trondheim videre, men for andre år på rad samarbeider de om «Samspillskonferansen» og Idrettens hederskveld.

- Det er nok liten forståelse for hvor viktig toppklubbene er for utvikling av anlegg og kompetanse for å få med seg bredden. Det har ikke idretten klart å få godt nok fram. Vi må stimulere til bred aktivitet for å utvikle profiler innen idrett og kultur, sier Ståle Gjersvold, konserndirektør i Trønderenergi.

Han ser konferansen og årets nye pris, som en mulighet til å sette nye tema på dagsorden.

- Jeg opplevde at det ble gode diskusjoner i fjor. Jeg tror at vi som bor i Trondheim ikke har et vidt nok forhold til omlandet, og motsatt. Her er det et område med potensial, mener Gjersvold.

Kan lære av næringslivet

Når prisen deles ut for første gang i oktober, vil vinneren bli utpekt av en jury. Neste år ser initiativtakerne for seg at juryen behandler innkomne forslag. Prisen kan gå til en person, organisasjon eller bedrift.

- Vi tror idretten, kulturen, næringslivet og det offentlige kan lære av samspill med hverandre. Målet må være at prisen som skal deles ut, setter i gang prosjekter i regionen. Det vil bidra til en kraftigere region, sier markeds- og sponsorsjef Eli Flakne i Trønderenergi.

Vinneren må kunne vise til samspill innen minst tre av IKON-leddene, ha bidratt til merverdi i regionen og vise til varig verdi for regionen.

- Jeg tror det blir krevende å peke ut en vinner. Uansett hvilken sektor man peker på, er man generelt mest opptatt av et godt resultat for sin bedrift. Vi har et kjempepotensial i spille hverandre gode på tvers. Bare å skape bevissthet rundt dette er viktig. Det er ikke så veldig mange arenaer hvor man møtes på tvers av sektorene. Man se potensialet i samarbeid, mener Gjersvold.

Konsernsjef i Trønderenergi, Ståle Gjersvold. Foto: MARIANN DYBDAHL