- Det ble dramatikk da vi bare timer før avreise til England fikk store problemer med elracerbilen, sier kommunikasjonsansvarlig Magnus Buseth ved Revolve NTNU.
Revolve NTNU har laget en elracerbil som går fra 0 til 100 kilometer i timen på 2,8 sekund. Denne sommeren har bilen som heter «Vilje» fått prøvd seg mot tøff motstand.
- Alvorlig galt
De 50 studentene som utgjør Revolve NTNU har deltatt i to store konkurranser, i henholdsvis England og Østerrike.
Men det var på hengende håret at det ble noe deltakelse i det hele tatt.
- Noen i teamet drev og testet bilen på Lånkebanen i Stjørdal, mens andre pakket full lastebilen som skulle kjøre til England. Plutselig kom det en telefon fra banen om at noe var alvorlig galt, sier Buseth.
Dermed var gode råd dyre. «Vilje» skulle delta på Formula Student-konkurransen på Silverstone i Storbritannia.
- Det kom en stygg mekanisk lyd fra bilen, og vi måtte bare plukke ut girboks og motor. Lastebilen måtte bare kjøre for å rekke frem til Silverstone. Dette skjedde fire timer før avreise, forteller Buseth.
Dette fartsmonsteret av en elbil kan kjøre opp ned i en tunnel
- Dro rett til Slovenia
Bilen ble sendt til England lørdag 4. juli, og mekanikerne ble sendt til verkstedet.
- Det var katastrofe da vi skjønte at motoren var ødelagt. Den er ikke bare å kjøpe sånn uten videre, forteller Buseth.
Søndag 5. juli ringte Revolve NTNU produsenten av elmotoren i Slovenia. Elmotoren brukes vanligvis i seilfly.
- Første fly til Slovenia ble bestilt, og vi fikk sendt en fyr som tok motoren om bord flyet som håndbagasje. Den veier kun 12 kilo. Mandag morgen troppet denne fyren opp på døra til produsenten, forteller Buseth.
Følg Adresseavisen på Instagram
Jobbet på spreng
Enden på visa ble at NTNU-studentene fikk en ny motor, og den ble sendt rett til Silverstone. Her måtte de jobbe på spreng for å få bilen klar til start.
- Vi måtte bryte det siste løpet på grunn av overopphetede bremser, som kostet oss mye poeng. Vi endte på en 26. plass sammenlagt, forteller Buseth.
I konkurransen på Silverstone deltok 138 lag fra 28 land, og dermed var ikke 26.-plassen så ille, alt tatt i betraktning.
Her får racerbil-studentene hemmelige tips fra Ferrari-sjef
Jublet for 4. plass
Men i forrige uke var det en revansjelysten gjeng som sto klar på målstreken på Red Bull ring i Formula Student Østerrike. Her var det 42 lag som deltok, og hele 61 på venteliste.
- Bilen var i god form, og vi satte gode tider. Vi endte på en 4. plass Og det er vi veldig godt fornøyd med. Her var det noen av de beste lagene i verden som deltok, sier han.
Buseth forteller at resultatet var litt overraskende med tanke på sommerens tidligere problemer.
- Det var vill jubel og skikkelig feiring. Vi var veldig stolt. Det hadde vært stas å få en pokal selvsagt, så vi går for pallen neste år.