Svindelen med jukseprogram i dieselbiler omfatter også merkene Audi, Skoda og Seat. Volkswagen forbereder en storaksjon for å innkalle kunder for å få rettet opp feilen i bilene deres, skriver Aftenposten.

- Vi jobber under høytrykk for å finne en teknisk løsning som vi så raskt som mulig vil presentere for våre forhandlere, for våre kunder og for offentligheten, sier Volkswagens merkesjef Herbert Diess i en pressemelding mandag. Løsningen kan gå ut på en enkel omprogrammering av bilens datasystem, men det kan også være aktuelt med flere endringer, ifølge konsernledelsen i Wolfsburg.

VW-sjef Diess er tirsdag innkalt til EUs hovedkvarter i Brüssel. Der skal han møte industrikommisær Elzbieta Bienkowska for å gi informasjon om saken, opplyste EU-kommisjonen.

Må presentere plan

Mandag ble det klart at også Škoda og Audi er omfattet av utslippsjuks.

Ifølge tyske medier har Volkswagen fått en frist av samferdselsdepartementet til 7. oktober, for å presentere en plan for hvordan feilen på de 2,8 millioner bilene som er berørt i Tyskland, kan rettes opp.

Volkswagen under sin nye direktør Matthias Müller jakter også på medskyldige i svindelen. Ifølge tyske medier skal fire utviklingssjefer ha blitt suspendert.

Jukseprogrammet viste lavere utslipp i en testsituasjon enn det som var fakta når bilen var i bruk ute på veiene.

Omfatter også Audi, Skoda og Seat

Mens Volkswagen har innrømmet juks med tilsammen elleve millioner biler, av dem fem millioner VW, opplyste Audi mandag at 2,1 millioner av deres biler har det samme dataprogrammet installert.

Mandag ettermiddag opplyste Skoda at 1,2 millioner av deres biler er omfattet av svindelen. Også bilmerket Seat er omfattet, uten at antallet biler så langt er kjent. Dieselmotoren EA 189 brukes i alle bilmerkene, noe som fremgår på et skilt i motorrommet.

Venter norske biler innkalt

- Vi forventer at bileeierne blir innkalt til verksted for å få rettet opp det som er feil, og at det skjer uten kostnader, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han beroliger bileierne med at bilene er trafikksikre og kan brukes som vanlig.

Bilorganisasjonen venter på svar fra importøren Møller-gruppen på hvor mange biler som er omfattet av jukset, og hva som vil bli gjort for å rette det opp.

- Sjokkert over jukset

- Vi i NAF er like sjokkert som alle andre over at et selskap som Volkswagen kunne gjøre noe som dette. At saken har et stort omfang er tydelig når en så stor organisasjon som Volkswagen trenger såpass lang tid for å få klarlagt omfanget og hva som må gjøres, sier Engebretsen.

NAF ser ikke bort fra at kunder kan rette søksmål mot forhandleren, for å få erstatning etter at å ha kjøpt en vare som var jukset med.

Importøren beklager og vil rette opp

- Vi er fryktelig lei oss for denne situasjonen og beklager på det sterkeste til våre kunder. Hvis norske kunder er berørt, så skal vi selvsagt ta ansvar for å gjøre nødvendige utbedringer helt kostnadsfritt etter retningslinjene vi vil få fra fabrikken. Vi venter på en avklaring fra Volkswagen på om og eventuelt hvor mange norske kunder som er berørt. Så snart vi vet det vil gi kontakte kundene som måtte ha en dieselbil som er berørt, sier informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen.

Mens Volkswagen sentralt driver intens jakt på medskyldige nedover i rekkene, har påtalemyndigheten i Braunschweig innledet etterforskning mot den tidligere toppsjefen Martin Winterkorn. Han risikerer fem års fengsel for bedrageri.

Bileiere forbereder erstatningskrav

Forbrukere både i USA og i Tyskland forbereder erstatningssøksmål mot Volkswagen, som også eier Audi, det tsjekkiske datterselskapet Skoda og det spanske datterselskapet Seat.

Sveits forbød sist fredag registrering av Volkswagen-biler inntil omfanget og arten av svindel var avklart. I Belgia har importøren av Volkswagen stoppet salget av 3200 biler inntil mer informasjon foreligger, skriver nyhetsmagasinet Der Spiegel.

Ifølge bladet regner belgiske myndigheter med at 500 000 biler er omfattet av jukset. I Italia vil 1000 VW-biler bli innkalt til test for å få klarlagt omfanget og graden av juks.

- Hver test koster rundt 8000 euro, men det er det verdt, sier samferdselsminister Graziano Deirio til avisen La Stampa.

Ifølge Reuters har Volkswagen suspendert forsknings- og utviklingssjefene i VW, Audi og Porsche.

Jukset kjent i årevis

Skandalen i Volkswagen ble først kjent sist uke, da amerikanske miljømyndigheter slo alarm. Men toppledelsen i Volkswagen-konsernet skal ha kjent til svindelen i årevis, skriver tyske medier.

Ifølge Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung skal en ansatt i Volkswagen i 2011 ha varslet ledelsen om at installeringen og bruken av programvaren var ulovlig. Avisen Bild am Sonntag skriver at firmaet Bosch, som er en stor leverandør av teknikk og datautstyr til bilindustrien, allerede i 2007 reagerte overfor Volkswagen. Bosch hadde levert programvare som var ment for testformål, og som ikke skulle brukes i biler som var i bruk ute i vanlig trafikk.