Tirsdag omtalte adressa.no endringene i billettstrukturen hos AtB. Kunder er blant annet misfornøyde med låsing av perioder og økt pris for honnør- og barnebilletter.

Karin Bjørkhaug (KrF), leder for samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, mener det er behov for en politisk debatt om billettstrukturen. På fylkesutvalgets åpne møte førstkommende tirsdag forteller hun at AtB vil bli et tema, spesielt det med fleksible busskort.

- AtB vil bli bedt om å forklare hvorvidt reduksjon i valgmulighet på lengde for periodekort virkelig er en forenkling for kundene, sier Bjørkhaug.

«Stiller strenge krav»

AtB har en leveranseavtale som gir dem handlingsfrihet innenfor gitte ramme til å gjøre endringer. Blant annet har de i 2015 mulighet til å øke prisene 5 prosent.

- Foreløpig er endringene som AtB har gjort innenfor den leveranseavtalen de har med oss. AtB må ha en mulighet til å påvirke egne inntekter når vi stiller strenge krav i budsjettrammene som er gitt, sier Bjørkhaug.

Kuttet for 50 millioner

Siden januar har AtB kuttet for mellom 50 og 60 millioner kroner i rutekjøp for buss og båt i hele fylket. Disse kuttene har i størst grad rammet reisende ute i distriktene, hvor ruter eller avganger med få passasjerer, eller som går parallelt med toget, er blitt lagt ned. Fra 17. august gjeninnfører AtB noen av rutene, blant annet i Malvik, fordi det ble vanskelig for enkelte passasjerer å komme seg nettopp – fra A til B.

- Nå ser vi at vi har kuttet så mye på nivået at det er svært vanskelig å kutte mer, sier Sollie.

Fra 1. august trådte noen endringer i billettstrukturen i kraft, for å sikre selskapet mer inntjening og gjøre strukturen mer oversiktlig for kundene.

- Min oppfatning er at de fleste heller vil betale litt mer i stedet for at ruter eller avganger blir lagt ned, sier Sollie.

Vil involveres

Bjørkhaug mener politikerne i større grad må involveres i hvordan billettstrukturen skal bygges opp.

- Det blir alltid reaksjoner når man hever prisen, men det er viktig å se på totaliteten; Hvem rammes og hvilke grupper skal premieres, sier Bjørkhaug.

Selv om diskusjonen heves til et politisk nivå, understreker Bjørkhaug at AtB må ha handlingsfrihet slik at kompetansen i selskapet utnyttes.

Sollie synes det er utelukkende positivt at politikerne ønsker å ta ansvar.

- Vi har planlagt en gjennomgang med fylkeskommunen om billettstrukturen i løpet av høsten, sier hun.

Sikter mot null

Tidligere i år omtalte adressa.no en revisjonsrapport hvor det rettes kritikk mot økonomistyringen i AtB. Nå mener Sollie at selskapet har klart å rydde opp, og opplyser at de sikter mot budsjettbalanse i 2015. Selskapet gikk også mellom 3 og 4 millioner i overskudd i fjor.

- Nå har vi budsjettert med at vi skal gå i null, forhåpentligvis litt i pluss. Det tror jeg vi skal få til. Budsjettet er 1,3 milliarder kroner, og det skal litt til å treffe akkurat, sier hun.

I budsjettet på 1,3 milliarder, utgjør om lag halvparten tilskudd fra fylkeskommunen. Slik situasjonen er i dag, er det svært få ruter i Sør-Trøndelag som ikke er avhengig av offentlig tilskudd.

Må kutte mer

I 2015 fikk AtB 80 millioner kroner mindre å rutte med fra fylkeskommunen. Neste år skal ytterligere 35 millioner kroner kuttes fra tilskuddet. Dette medfører at AtB må fortsette å jobbe videre med å spare kostnader og øke inntektene.

- Vi er ikke på det nivået vi vil være på ennå. Frem til 2040 er det et mål å få én million ekstra passasjerer årlig. På sikt er det en utfordring å sikre nok passasjervekst og kapasitet på busser og båter, sier Sollie.

Det er i Trondheim AtB fokuserer mest på å få en passasjervekst. Dette er også i tråd med nasjonale mål.

- Frem mot 2040 vil det bli adskillig flere folk i Trondheim. Hvis vi skulle bygd ut veier og infrastruktur for å tåle trafikken, ville det blitt en mye større kostnad enn hvis innbyggerne bruker buss. Derfor får storbyene penger fra staten for å bygge ut kollektivtrafikken, og tilrettelegge for sykling og gange, sier Sollie.

For å tiltrekke seg flere kunder, forteller hun at AtB gjennomfører kampanjer spesielt rettet mot studenter og voksne i arbeid.

- Vi gjør blant annet bedriftsbesøk i områder hvor det er få i arbeid som tar buss, men hvor det er ledig kapasitet på bussene. Vi opplever ofte at de som ikke tar buss, er de som er mest kritiske eller negative til kollektiv transport, og ofte er de heller ikke klar over hvilket kollektivtilbud som eksisterer, sier Sollie.

Janne Sollie, administrerende direktør i AtB, sier kundene må regne med flere kutt i årene som kommer. Foto: AtB