Det siste året har strømming av musikk blitt mer populært enn både fysisk salg og nedlasting.

Strømming utgjør nå 66 prosent av det totale musikksalget. Det er opp fra 46 prosent samme periode i fjor. Åge Aleksandersen mener artistene får for lite penger, men påpeker likevel at strømming har potensial.

–Punkt en: strømming er ikke farlig, det er kjempebra, og er en ny verden. Punkt to er at vi får altfor dårlig betalt.

I bakevja

Forrige uke skrev Adresseavisen om artister som får utbetalt lite penger fra strømmetjenestene. Ifølge Aleksandersen skyldes mye av problemene at platebransjen var for trege med å ta strømming på alvor.

–Det er mye med den nye digitale verdenen som er veldig bra, men hvis vi kikker bare på strømming, så har platebransjen, og også artistene, havnet veldig i bakevja. Grunnen til dette er at platebransjen motarbeidet utviklingen når den først kom.

Han forteller selskapenes umiddelbare respons var å saksøke strømmetjenestene, i stedet for å utvikle kontrakter som var i tråd med den nye utviklingen.

–Man begynte å anlegge rettssak mot dem som begynte med strømmetjenester, og satte seg i stedet på gjerdet og ventet. Man har ikke fulgt med i utviklingen når det gjelder kontraktskriving, som vi burde, sier han.

–Bransjen har seg selv å takke for at dette har kommet skjevt ut, men jeg regner med at det kommer forandringer etter hvert, slik at vi får bedre betalt.

Gamle avtaler

Utbetalingene fra strømmetjenester beregnes fortsatt med en fordelingsnøkkel fra en tid da musikk ble distribuert fysisk. Aleksandersen mener en ny type avtaler må utarbeides hvor musikerne får en større del av kaka.

–Platebransjen og plateselskapene får mye mer enn de egentlig skulle hatt, så fordelingsnøkkelen må forandres.

Ida Jenshus mener mange plateselskap tjener penger på artister som ikke har kontrakter tilpasset strømmemarkedet.

–Problemet er at de store plateselskapene tjener som aldri før på artister som ikke har noen avtale om strømming i kontraktene, og som kanskje ikke er signert på selskapene lenger. De håver inn mye på back- katalogen til disse artistene, mens nye, unge artister ikke tjener mange kronene. Framtiden er streaming, det er det ingen tvil om, og det er mye bra i dette, men folk burde fremdeles betale for musikken.

- Fornuften trer inn

Ida Jenshus tjener mesteparten av pengene sine fra andre kilder enn strømming.

–Andelen jeg tjener fra salg av musikk er ikke så stor. Jeg tjener penger på livespilling og låtskriving, sier Jenshus

Opphavsmenn får utbetalt av TONO i dag, men artister får utbetalt penger fra strømmetjenester gjennom plateselskapene. Åge Aleksandersen sier at forholdene for låtskrivere har bedret seg med årene.

–Jeg er så gammel at jeg har vært med da TONO-opphavsretten ga oss veldig lite som opphavsmenn. Nå har dette blitt veldig bra, så det viser seg at sakte, men sikkert trer fornuften inn.