- Vi har driftet ferjer i samarbeid med fylkeskommunen i 15 år uten problemer. Aldri har vi opplevd noe i nærheten av dette, sier daglig leder i Fosenlinjen, Bjørnar Grøntvedt.

I fjor inngikk selskapet kontrakt med AtB om å drifte ferjene Nidaros I og Nidaros II mellom Garten og Storfosna, og Garten og Værnes.

For å legge til rette for handikappede, ble to stolheiser med en prislapp på 200 000 kroner hver installert på ferjene. Det ble starten på en lang konflikt mellom oppdragsgiveren og Fosenlinjen. Nå krever AtB tre millioner i mulkt fra ferjeselskapet.

Ferieavvikling koster millioner

Ferjene ble gjennomgått i fjor, og kontrakten mellom selskapene signert. Men da samarbeidet startet i januar i år, ble det av AtB påpekt at heisene ikke oppfylte deres krav til universell utforming.

Selskapet ønsket i stedet plattformheis, slik at handikappede kunne bli sittende i rullestolen hvis de skulle ned i salongen.

Les også: Gjorde billettendringer uten lov: Nå må AtB gjøre helomvending

Etter en vurdering fra heismontør ble det like før sommerferien slått fast at det ville ta åtte uker å få installert plattformheisene. AtB satte dermed fristen til 10. august.

- Vi vil oppfylle ønsket fra AtB om heisene, men det tar litt mer tid enn de har krevd. Dette fordi arbeidet startet før sommerferien, og ferieavvikling gjorde det utfordrende tidsmessig for heismontøren, forklarer Grøntvedt.

Står på kravet

Heisene nærmer seg ferdig montert, og vil være klare til bruk i løpet av oktober. AtB mener likevel det har tatt for lang tid, og ilegger nå Fosenlinjen dagmulkt på 150 000 kroner for perioden 10. til 30. august. Totalt vil selskapet bli krevd for tre millioner de neste tre månedene.

- Vi ser ikke noe grunnlag for å endre på kravet. Manglene ble påpekt allerede i desember og januar, sier rådgiver for sjø i AtB, Kjell Wilhelm Utvaag.

Les også: Busskunder i byen er mer tilfreds med AtB

Han forklarer at den lengste turen med ferjene er over to timer. Han mener det da må være mulig for alle å komme til fasilitetene på en enkel måte.

- For multihandikappede er det vanskelig å få tilgang til salong og toalett, slik heisløsningen er i dag. Fra vår side er kravet spesifisert i et vedlegg til kontrakten. Det er vanskelig for oss å se at dette kravet kan misforstås, sier Utvaag.

- Ønsker hevn

Kun en drøy måned har gått siden partene møttes i lagmannsretten i forbindelse med en annen sak.

Bakgrunnen var da anbudskonkurransen om sambandet Brekstad – Valset. Fosenlinjen tilbød en bedre pris enn anbudsvinner Norled, men tapte anbudet, da Norled ble vurdert som best på miljø.

Les også: AtB vant over Fosenlinjen

- Dette med heisene har gått parallelt med anbudssaken mellom oss. Det føles nærmest som om AtB ønsker hevn for at den saken oppsto, mener Grøntvedt.

Les også: Må betale fem millioner til Fosenlinjen

- Legger det bak oss

Utvaag avviser imidlertid at sakene har noe med hverandre å gjøre.

- Da det første kravet i denne saken kom fra vår side, var ikke den andre rettssaken et tema. Derfor forstår jeg ikke hvorfor man setter disse to sakene i sammenheng, sier Utvaag, som aldri har vært borti en lignende start på et samarbeid.

Les også: Retten stanser AtB-kontrakt

- Jeg har vært borti mange saker, men aldri et samarbeid som har startet med to slike saker på under ett år. Men vi skal samarbeide i ti år fremover, og det skal vi klare. Når dette er ute av verden, legger vi det bak oss og ser fremover, sier rådgiveren.

- Mildt sagt utfordrende

Fosenlinjens advokat, Arild Paulsen ved advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, har siden før kontrakten ble undertegnet hatt kontakt med AtB. Han mener kravet om plattformheis har en rekke feil.

- Ferjene er av AtB godkjent med stolheis. Det er ikke hjemmel noe sted for å kreve annen heis enn stolheis. Kravet er at bevegelseshemmede skal ha tilkomst også til salongen under dekk, og det er ivaretatt, påpeker advokaten.

Han hevder AtB hele tiden har vært klar over at det ikke var mulig å få plattformheisen montert i sommerferien, noe som benektes av oppdragsgiveren selv. Grøntvedt mener kravet om tvangsmulkt er et rent kontraktsbrudd, og får støtte fra advokaten.

- Kontrakten gir ikke hjemmel for det. Den gir bare hjemmel for dagmulkt etter denne bestemmelse hvor ferjene urettmessig tas ut av sambandet, sier Paulsen.

I motsetning til Utvaag mener advokaten det vil bli utfordrende å forholde seg til avtalen mellom samarbeidspartnerne i ti år, når partene ikke klarer å kommunisere.

- Å drifte en avtale i ti år, når vi ikke engang klarer å kommunisere, vil mildt sagt bli utfordrende, sier Paulsen.