Bussjåførene i Sør-Trøndelag har truet med å lamme busstrafikken i Midtbyen to onsdager på rad. Hovedverneombudene i de fire busselskapene krevde at AtB skulle forandre holdeplass for distriktsbussene, hvis ikke ville de boikotte holdeplassene i Dronningens gate og Munkegata.

Ble enige før helga

Fredag 14. mars ble det gjennomført et møte mellom AtB og hovedverneombudene fra de ulike bussoperatørene. Under møtet ble man enige om en løsning for kjøremønster i sentrumsterminalen.

- Det har hele tiden vært fokus på arbeidssituasjonen for sjåførene, fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle parter, og det har vært viktig å ta hensyn til innspill både fra sjåførene, operatørselskapene, politiet, Statens vegvesen og Trondheim kommune for å finne den beste løsningen. I tillegg har det vært viktig med en endring som kan være i retning av en varig løsning, sier kommunikasjons- og markedssjef Grethe Opsal i AtB.

Fjerner 70 busspasseringer

På en travel dag er det rundt 12 000 påstigende passasjerer som vil bruke knutepunktet i Prinsens gate. Over 120 busser kjører i snitt gjennom krysset per time på dagtid. Og i overkant av 220 busser passerer Prinsenkrysset i morgenrushet mellom klokka 07.00 og 08.00.

- Kjøremønsteret det nå er lagt opp til, fjerner rundt 70 busspasseringer i de kryssene hvor det har vært størst buss-tetthet mellom Munkegata, Dronningens gate og Prinsens gate, forklarer Opsal.

Det er de rutene med start og stopp på Trondheim sentralstasjon som legges utenom strekningen Munkegata - Dronningens gate, og vil få holdeplass på P1 og P2 i stedet. Endringen vil bli gjennomført fra og med 31. mars.

- AtB vil komme med konkret informasjon som viser det nye kjøremønsteret så snart dette er ferdig utarbeidet. Vi vil oppdatere atb.no, reiseplanleggere og ruteinformasjon på holdeplasser og nettside i forkant av endringen, sier Opsal.

- Tror det blir bedre

Hovedkravet til verneombudene i Nettbuss, Trønderbilene, Boreal og Tide var å få busstoppene for distriktsbussene flyttet vekk fra Dronningens gate og Munkegata.

- Det blir ikke flytting av distriktsbussene, slik vi ønsket. Men vi tar sjansen på å være fornøyde med at det blir forandring i kjøremønsteret. Vi tror det blir bedre for både bussjåfører og fotgjengere med det nye kjøremønsteret, sier hovedverneombud Harald Sehm i Nettbuss Midt-Norge.

Avblåser aksjon

I utgangspunktet ville bussjåførene aksjonere onsdag 19. mars dersom de ikke fikk viljen sin. Nå sier Sehm at det ikke er aktuelt med noen aksjon.

- Arbeidsmiljøet for bussjåførene blir forbedret siden det blir færre svingbevegelser i de kryssene som vi mener er problematiske. Det blir mer oversiktlig. Vi er også fornøyde med at denne prosessen har fått flere parter til å tenke fremover. Vi ønsker at det skal komme flere langsiktige tiltak, sier Sehm.

Bussjåførene har kommet med et klart krav om at Dronningens gate skal være ferdig merket med både stopplinje og påstigningspunkt før 1. april.