Kjøper du ekstrautstyr til luksuselbilen Tesla, slipper du å betale moms på dette. Du kan kjøpe et Ultra hi-fi lydsystem til 15 800 kroner, som «omslutter passasjerene som i en konsertsal», ifølge utstyrslisten. Eller du kan trekke interiøret i samme skinn som i setene for 15 800 kroner. Kjøper du ekstrautstyr til en vanlig bil, må du betale 25 prosent moms.

Momsfritaket på elbiler er en del av klimaforliket fra 2012, hvor nullutslippsbiler slipper det meste av årsgiften, og hele engangsavgiften og momsen.

- Vil komplisere

Regjeringen vil ikke sette et tak på hvor dyr elbilen kan være for å få momsfritak:

«Merverdiavgiften påfører næringsdrivende og staten administrative kostnader. Disse kostnadene øker med et komplisert regelverk, som vanskelige avgrensninger mellom ulike produkter. Nye regler for hvilke elbiler og hvilket ekstrautstyr som skal få merverdiavgiftsfritak, vil komplisere avgiften ytterligere og øke de administrative kostnadene», svarer statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartementet i en e-post.

Nei til bussfritak

Hvis du reiser med buss må du betale åtte prosent moms på bussbilletten. Regjeringen utelukker at kollektivtansport kan slippe moms på linje med luksusbilen Tesla:

«En nullsats for kollektivtransporten ville komplisert merverdiavgiften og økt de administrative kostnadene for næringslivet. (Eksempler: kollektivtransport må skilles fra annen persontransport, og pakkereiser bestående av kollektivtransport og overnatting får en vanskelig avgiftsberegning.) Store deler av kollektivtransporten får støtte gjennom bevilgninger fra stat eller kommuner. Hvis det skulle være ønskelig å støtte kollektivtransporten ytterligere, ville økt offentlig støtte vært mer målrettet», skriver Nesje.

Moms på etterbestilling

De fleste som kjøper Tesla vil ha med det meste av ekstrautstyr, forteller daglig leder Johan Sylte i Carpoint, en av forhandlerne i Trondheim som selger den amerikanske elbilen.

- Vi har levert desidert flest biler som koster 749 000 kroner, og den har det meste av utstyret. Vi selger med den siste batteripakken utelukkende. Da går bilen opptil 50 mil uten å lade. Så vil de ha panoramatak og aktiv fjæring, sier Sylte.

For å unngå moms på ekstrautstyret, må det være med når bilen kjøpes.

- Hvis det ettermonteres blir det momsbelagt, sier Sylte.

Han tror svært få av kjøperne av elbiler velger den av miljøhensyn.

- Cirka fem prosent kjøper kanskje elbil på grunn av miljøet, mens 95 prosent kjøper den helt klart på grunn av økonomi. Da de siste bomstasjonene ble satt opp, økte salget, sier Sylte.

- Bilskifte viktigst

Bystyremedlem fra Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Trondheim, Hilde Opoku, synes det er riktig at elbiler har momsfritak.

- Det er riktig at vi har gått så langt for å få til et teknologiskifte, og for å få til et større marked for dem enn før. Etter at biler som Leaf og Tesla kom, har de skapt et annet marked og interesse som presser frem infrastruktur som ladestasjoner. Elbiler har vært så attraktive i Norge at vi har fått til et raskt skifte, sier Opoku.

MDG har så langt ikke diskutert et pristak momsfritaket.

- Det viktigste nå er å etablere et skifte i bruk av bil, sier Opoku.

Hun forteller at MDG i sitt alternative statsbudsjett for i år prøvde å få med et momsfritak for kollektivtransport.

- Det er problematisk at statlig subsidierte bussbilletter har moms. Vi er opptatt av at bussbilletter skal bli konkurransedyktige på pris opp mot annen type transport. Vi ønsker primært at folk reiser kollektivt, sekundært med mest mulig miljøvennlig bil, sier Opoku.