Frykten for at kontrakter for over 100 milliarder kroner skulle bli utsatt, har vært styrende for alt statsråden har foretatt seg i Johan Sverdrup-utbyggingen.

Det skriver oljeminister Tord Lien (Frp) i et brev til Aps stortingsrepresentant Terje L. Aasland.

Her kan du lese brevet fra Lien

Det samme poenget gjentar statsråden nå overfor Det norske.

«For å sikre fremdriften i dette viktige prosjektet vil jeg oppfordre alle selskaper til nå å se framover og å trekke i samme retning», skriver Lien i en e-post til Adressa.no via departementets kommunikasjonsavdeling.

LES OGSÅ: Frykter Det norske får svi

LES OGSÅ: Krever ny vurdering av Sverdrup-feltet

LES OGSÅ: Ap vil ha oppvask om Sverdrup

LES OGSÅ: - Det norske hindret Johan Sverdrup-enighet

LES OGSÅ: Mener Det norske kjemper en rettmessig kamp

– For viktig til at det kan utsettes

Uttalelsen kommer etter at Det norskes styreleder Sverre Skogen kommer med sterke anklager mot statsråden i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv mandag.

«Sverdrup-utbyggingen er Norges største og viktigste industriprosjekt på tiår. Utbyggingen handler om å sikre milliardinntekter og tusenvis av arbeidsplasser. Prosjektet er for viktig for landet til at det kan utsettes», framholder Lien.

I leserinnlegget hevder Sverre Skogen at Lien har tatt parti med motparten i den bitre konflikten om foredlingen av eierandeler på det gigantiske Sverdrup-feltet. Det norske mener det er svært uheldig, gitt at det er Liens departement som har siste ord når den endelige fordelingen skal fastsettes.

«Nå er siste mulighet til å rette opp alt som har feilet så langt», skriver Skogen.

Dramatisk sluttspurt

Bakgrunnen for leserinnlegget er brevet til Aps Terje Aasland, der Lien i detalj beskriver hendelsesforløpet i dagene og timene før utbyggingsplanen (PUD) for Johan Sverdrup-feltet ble overlevert.

I brevet forteller Lien blant annet om sin håndtering av Petoro, selskapet som forvalter statens egne eierandeler på norsk sokkel. Det norske har gått langt i å insinuere at Petoro ble instruert av Lien i siste fase av forhandlingene. Dette er noe Lien ikke har anledning til å gjøre utenom generalforsamlingene i Petoro.

Petoro står helt sentralt i konflikten mellom Det norske og de andre medeierne i Sverdrup-feltet, fordi Petoro helt fram til ellevte time i forhandlingene støttet trøndernes krav om at verdi, og ikke volum, burde legges til grunn for eierfordelingen.

Det norske eier 20 prosent av i den delen av feltet der oljelaget er tykkest, og der den er billigst å hente opp. I nabolisensen, der Det norske ikke er medeier, er produksjonskostnadene høyere.

Likevel fikk Det norske en samlet eierandel på bare 12 prosent i den foreløpige fordelingen. Etter det Adressa.no erfarer, mener selskapet et den samlede eierandelen bør være 14-15 prosent.

Kalt inn flere ganger

Lien avviser anklagen om å ha instruert Petoro.

«Jeg har verken pålagt Petoro, eller noen av de andre involverte selskapene, å akseptere noe som helst utfall av de forhandlingene selskapene har ført», skriver Lien i brevet til Terje Aasland.

Lien forteller i brevet at han inviterte alle de fem medeierne på Sverdrup-feltet til et møte 4. februar i år. Lien fryktet at krangelen om eierfordelingen ville føre til at selskapene ikke rakk å få ferdig utbyggingsplanen innen 13. februar. Konsekvensen ville være at Stortinget ikke rakk å behandle planen før sommerferien, og at utbyggingen derfor måtte utsettes.

I møtet 4. februar fikk selskapene en klar oppfordring om å bli enige, men det førte ikke fram. Uka Derfor ble selskapene innkalt til nytt møte 12. februar. Da ble de bedt om å gi sin reaksjon på et kompromissforslag operatøren Statoil hadde lagt fram dagen før.

Tre av selskapene godtok kompromissforslaget. Det norske sa nei, mens Petoro ba om mer informasjon fra Statoil før de kunne ta stilling

Statsråden hadde deretter et møte med begge selskapene som ikke hadde stemt ja til forslaget, før han igjen vendte seg til alle fem.

«Det var ingen støtte i rommet til å fortsette forhandlingene, slik Det norske hadde tatt til orde for», skriver Lien i brevet.

Snudde i siste liten

Utpå ettermiddagen torsdag 12. februar kom beskjeden om at Petoro likevel hadde akseptert kompromissforslaget. Dermed sto Det norske alene igjen. Enden på visa ble at utbyggingsplanen ble overlevert som planlagt fredag 13. februar. Samtidig nektet Det norske å skrive under avtalen om eierfordeling. Derfor ble Olje- og energidepartementet bedt om å fastsette den endelige eierfordelingen på Sverdrup, en prosess som nå er godt i gang.

«Jeg har (..) vært krystallklar overfor alle de fem selskapene, Petoro inkludert, om at de hadde et ansvar for å finne en løsning (..),» skriver Lien.

Det norske-styreleder Sverre Skogen er ikke beroliget. Ifølge Skogen har Det norske og Petoro samarbeidet i tre år om regnemodellen på Sverdrup. Departementet har vært vel kjent med både Petoros faglige tilnærming, hevder han. Hva som fikk selskapet til å snu i ellevte time, har han ingen svar på.

– Vi har stilt oss det spørsmålet, sier han til DN.