- Avganger hvert kvarter, stor punktlighet og høyere gjennomsnittshastighet enn bussene, er våre tre fremste suksesskriterier, sier en strålende fornøyd daglig leder Eirik Rambech-Knoff.

Begeistringen deles av passasjerene.

I morgenmørket på perrongen på Munkvoll står Håvard Bergsdal og venter på 07.20-avgangen til St. Olavs gate. – Å ta trikken til sentrum hver morgen er helt topp! Nærheten til Gråkallbanen er en av grunnene til at jeg har bosatt meg på denne kanten av Trondheim. Med to minutter å gå til holdeplassen er det ideelt, sier Bergsdal og går om bord i linje 1-trikken, som stopper på holdeplassen helt etter ruten.

Etter flere år med stagnasjon og til dels nedgang i passasjertallet, endret Gråkallbanen rutetabellen i 2005. Publikum fikk avganger hvert 15. minutt fram til klokken 18 mandag til fredag. Det ga umiddelbart suksess. Med unntak av 2013 og 2014, hvor omfattende arbeid på linjen og holdeplassene førte til en mindre passasjernedgang, har passasjertallet økt hvert eneste år.

Landets mest lojale kunder

- Vi holder ruteplanen. Trikkene er presise og kjører når de skal. Det setter publikum pris på. Undersøkelser viser at vi har landets mest lojale kunder. De tar linje 1 til faste tidspunkt fram og tilbake hver eneste dag året rundt, sier trafikksjef Finn Enebak og kikker på passasjerene.

For hver holdeplass nærmere sentrum blir det stadig litt mindre plass. En fullsatt trikk har totalt 53 sitteplasser og 95 ståplasser.

Nesten helt bakerst i vognen sitter Inger Lise Brandhaug.

- Uaktuelt å ta buss

- Jeg bor på Ferstad og kunne ha tatt buss i stedet for trikk, men det er helt uaktuelt. Det er mye mindre stress å ta Gråkallbanen. Trikken er alltid presis, i motsetning til bussen hvor jeg aldri kan være sikker på at den er i rute. Dessuten er det mye mer koselig å ta trikken. Jeg er så glad i Gråkallbanen at jeg ville ha stemt SV dersom den var truet av nedleggelse, sier Brandhaug begeistret.

Også Edna Otterstad, elev ved Strinda videregående skole, er glad i linje 1. – Det er en egen stemning på Gråkallbanen som jeg ikke får på bussen. Jeg liker det gammeldagse preget med trikken. Dessuten fungerer alt enkelt og greit, sier Otterstad.

- Jeg jobber skift og tar trikken så ofte det passer med arbeidstiden. Jeg bor rett ved siden av trikkelinjen så for meg er Gråkallbanen et glimrende framkomstmiddel, sier John Olav Solem.

Etter elleve holdeplasser på 13 minutter, med blant annet særpregede navn som Bygrensen og Belvedere, stanser trikkefører Markus Almås i St. Olavs gate nøyaktig etter rutetabellen.

Økningen i passasjertallet i fjor var på 7,5 prosent. Daglig leder Eirik Rambech-Knoff ser milliongrensen nærme seg.

Siste stikk: Et spøkelse på skinner

En million passasjerer

- Med fjorårets økning, er det realistisk at vi passerer en million passasjerer senest innen tre-fire år. Med det nåværende materiellet kan vi øke antallet passasjerer betydelig.

Vi har mulighet til å doble kapasiteten ved å kjøre to trikker samtidig. Vi har gjort tester med en slik ordning og det fungerer utmerket, sier Rambech-Knoff.

- Materiellet på Gråkallbanen er fra 1985. Hvor lenge kan vognene brukes før de må skiftes ut?

- Med et materiell som er over 30 år gammelt, sier det seg selv at tiden for kjøp av nye vogner stadig rykker litt nærmere. I og med at vi mottar driftstilskudd fra det offentlige er dette en prosess vi vil gå inn i sammen med fylkeskommunen.

Andre samtalepartnere om nytt materiell er Oslo Sporveier og Bybanen i Bergen, sier daglig leder.

Vil kjøpe større trikker

Det viktigste med innkjøp av nye vogner til Gråkallbanen er at materiellet tåler nordisk klima. – For oss er det naturlig å se mot Finland. Den finske hovedstaden Helsinki har en bane som har store likhetstrekk med Gråkallbanen.

De nye vognene må være lenger enn dagens slik at vi kan få plass til flere passasjerer. Jeg regner med at kapasiteten vil øke fra dagens 148 plasser til rundt 200, en økning på over 30 prosent, sier daglig leder.

I snitt tar 2500 passasjerer Gråkallbanen hver dag året rundt. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Morgenrush. Om morgenen er det alltid fullt på trikken. Silje Engeness med barna og Edna Otterstad t.h. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
- Trikken er presis og kjører når den skal. Det setter publkum pris på, sier trafikksjef Finn Enebakk på Gråkallbanen. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Trikkefører Markus Almås trives på morgenturene til og fra sentrum. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen