Trøndelags dominerende megler, Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, omsatte i fjor for omtrent like mye som i 2014. Samtidig fortsatte overskuddet før skatt å minke. Siden toppåret 2012 er det redusert fra 76,5 millioner til 47 millioner kroner i fjor. Administrerende direktør Kjetil Reinsberg forteller at resultatnedgangen skyldes priskutt til kundene.

LES PÅ PLUSS: - Personligheten til megleren er viktigst når vi skal selge bolig

- Tjenestene våre har hatt for høy pris, og vi har jobbet med å levere billigere til kundene. Historisk har meglerne pakket sammen markedsføringen, slik at det ikke har vært synlig for forbrukerne hva de har betalt for, sier Reinsberg.

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge innførte i fjor et gebyr, og fjernet samtidig påslaget de har tatt på all markedsføring.

- Norge er det eneste landet med en tydelig markedsplass som finn.no. Et fåtall finner boligen sin andre steder. Det er lett å orientere seg der, og boligselgerne trenger ikke kjøpe annen markedsføring. Men noen meglere har markedsføringspakker på opptil 20 000 kroner, sier Reinsberg.

Skal bli billigere

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge har som mål å redusere prisene 37 prosent i 2013–2018. Selskapet har økt markedsandelen i Trondheim til 45 prosent de tre første månedene i år.

- Vi tar større markedsandeler fordi vi setter ned prisen, og i fjor utviklet vi trainee- og fullmektigløp i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge. 30 studenter ble ansatt som traineer i fjor, og i sommer blir de 100 prosent ansatt, sier Reinsberg.

For tiden ligger vel 400 brukte boliger til salgs i Trondheim på finn.no, og det er mange færre enn tidligere. De tre første månedene i år er det solgt over 100 færre boliger enn på samme tid i fjor.

- Det er brennhett i markedet, og vi selger derfor voldsomt med nye leiligheter. Vi solgte 37 nye forrige uke, og 36 uka før. Til nå i år har vi solgt flere nye leiligheter enn på samme tid i fjor, sier Reinsberg.

Nye globale konkurrenter

Men det er ikke bare konkurrentene som gir konkurranse.

- Vi ser at det kommer nye globale aktører med andre forretningsmodeller. Hvis vi opprettholder prisene kommer flere nye aktører. I stedet endrer vi driftsform, og leverer tjenesten billigere, sier Reinsberg.

Kun Privatmegleren økte overskuddet i fjor, med 4,6 millioner til 12,3 millioner. De har også tatt markedsandeler i Trondheim.

Eiendomsmegler og partner i Privatmegleren, Hans Christian Espenes, mener de lykkes fordi de skreddersyr produktet.

- Vi selger ikke samlebåndsprodukter, og bruker mer tid i prosessen. Da vi solgte Anne B. Ragdes bolig, bidro hun i deler av annonsen. Vi bruker selgerne som har levd et lite i liv i boligen, for å gi et best mulig bilde av den. Kvalitet er folk villige til å betale for, sier Espenes, som innrømmer at det koster.

- Vi er dyrest

- Vi er sikkert dyrest. Kundene er mer og mer bevisste i forhold til meglervalget, og vil i mindre grad ha en megler anbefalt av finansrådgiveren i banken. Eiendomsmegler 1 har lyktes med sin volumideologi, og vi har så langt lyktes med vår kvalitetsideologi, sier Espenes.

Han er uenig med Kjetil Reinsberg i at boligselgere ikke behøver å annonsere boligen andre steder enn på finn.no.

- Finn er den viktigste arenaen. Men på finn.no regner man med at potensielle kjøpere vet hva de skal ha. Da sitter de igjen med et snevert søk, og mister verdifulle budgivere, sier Espenes.

- Avis fortsatt viktig

Advokat og partner Eirik Døsen i Proa Eiendomsmegling mener også at det er viktig å annonsere utenfor finn.no.

- Kundene ser i økende grad at det lønner det seg å investere mer, og kombinere finn.no med annonser i sosiale media og avisa. Trenden er at vi vrir mer mot nettavis og sosiale media, og mindre mot papiravis, sier Døsen.

Også Proa definerer seg sammen med Privatmegleren som dyrere enn de andre.

- Vi og Privatmegleren er de eneste aktørene som solgte flere bruktboliger i første kvartal sammenlignet med samme tid i fjor. Jeg tror kundene er mer bevisste, og har en mer grundig gjennomgang når de velger megler, og ikke automatisk tar den bankrådgiveren anbefaler, sier Døsen.

LES PÅ PLUSS: Eiendomsmegler 1 Midt-Norge saksøker konkurrent

Omorganisert

Megleren til Norges største bank, DNB Eiendom, hadde omtrent lik omsetning i Trondheim i 2014 og 2015. Men i årets tre første måneder har de tapt markedsandeler. Regionleder Ronnie Andersson i DNB Eiendom sier de skal styrke seg.

«Vi har tidligere vært en del av Region Nord/Midt-Norge, men fra forrige uke er vi blitt Region Trøndelag. Dette er et ledd i DNB Eiendoms videre satsing i Midt-Norge og storbysatsingen i Trondheim.Vi skal bygge opp et enda sterkere lag og fremover ta markedsandeler gjennom vår vekststrategi», skriver Andersson i en e-post.

Heimdal Eiendomsmegling taper også markedsandeler, og overskuddet er redusert 40 prosent. Ifølge administrerende direktør Pål Morten Oxaal skyldes resultatnedgangen kostnader ved nyetablering på Orkanger og i Tromsø.

Adresseavisens eier, Polaris Media, er medeier i finn.no.

- Da vi solgte Anne B. Ragdes bolig, bidro hun i deler av annonsen. Vi bruker selgerne som har levd et lite i liv i boligen, for å gi et best mulig bilde av den, sier Hans Christian Espenes. Foto: RUNE PETTER NESS
- Vi og Privatmegleren er de eneste aktørene som solgte flere bruktboliger i første kvartal sammenlignet med samme tid i fjor, sier Eirik Døsen i Proa Eiendomsmegling. Foto: Terje Svaan