Administrerende direktør for Rezidor i Norden, Thomas Engelhart, mener det var helt nødvendig å pusse opp Royal Garden. Etter oppussingen har belegget gått opp. Foto: TERJE SVAAN

- Vi har byttet så å si alt på hotellet. Lobbyen, konferanserommene, restaurantene, hotellrommene og glassfasadene, alt er nytt.

Ordene kommer fra salgsdirektør Mariann Kjenes. Royal Garden har blant annet fått en ny og lysere lobby. Tepper, fliser og møbler er skiftet i både restauranter, konferanserom og fellesarealer. På rommene er det satt inn nye senger, møbler og tv-er. I tillegg er hele glassfasaden byttet ut. Alt i alt fremstår hotellet betydelig mer moderne ut enn det gjorde for bare et par år siden.

Se video fra det nyoppussede hotellet her.

- Var litt shabby

Det var også helt nødvendig ifølge eierne av hotellbygget.

- Det måtte gjøres noe, både på grunn av konkurransesituasjonen, og på grunn av at det trengte vedlikehold. Det var litt shabby her i flere år, men nå er jeg veldig fornøyd med hvordan det har blitt, sier Ole T. Bjørnevik, som eier en firedel av selve hotelleiendommen.

Til sammen har oppussingen kostet mellom 115 og 120 millioner kroner. Den internasjonale hotellkjeden Rezidor, som driver hotellet, har stått for rundt 60 millioner av investeringene. Resten har eierne av hotelleiendommen stått for. Foruten Bjørnevik eier Anna Synnøve Bye, Trond B. Brekke og Gunnar Heglund en firedel hver av hotellet.

Hard konkurranse

Også Rezidor er klar på at noe måtte gjøres, og at belegget var på vei ned før oppussingen. Hotellkjedens øverste sjef i Norden, Thomas Engelhart, sier at konkurransen i Trondheim er knallhard.

- Trondheim har kanskje den høyeste kvaliteten på kurs- og konferanse-markedet i Norge. Da hotellet på Lerkendal kom, ble også kapasiteten på hotellrom i byen formidabel. Vi så at vi var litt på etterskudd, og det var avgjørende at vi fornyet. Poenget er at vi må få tilbake kundene som nå har vært rundt og prøvd andre hoteller. Det ser det også ut som om vi gjør. Vi har hatt en økning i rombelegget både gjennom fjoråret og så langt i år, sier Engelhart.

- Statistikk viser at prisnivået på hotellrom i byen er 200 kroner lavere enn i Bergen og Oslo. Hvorfor velger Rezidor å satse så stort i Trondheim?

- Trondheim er en veldig viktig by, både med tanke på innenlandstrafikk og internasjonalt besøkende. Vi ville spilt oss selv ut over sidelinjen om vi ikke satset her. Men vi ser at vi har to gode hoteller i byen, og har ikke noen planer om å øke antallet hoteller, sier Engelhart.

Les også: Fra Scandic til Olavshallen

- Vil ikke sette ned prisene

- P-Hotels-eier Frode Hofstad mener han ser en tendens til at den økte romkapasiteten i byen nå fører til lavere priser. Frykter dere en priskrig?

- Bransjen er veldig transparent. Om noen setter ned hotellprisene med 20 kroner, går det bare minutter, så har de andre fulgt etter. Det er klart at vi, som alle andre bransjer, frykter en priskrig. Men å sette ned prisene er det siste vi ønsker å gjøre, sier Engelhart.

- Hofstad sier at han også er redd for at kvaliteten ved hotellene kan gå ned på grunn av lavere inntjening, hva tenker dere om dette?

- Det er vanskelig å generalisere rundt dette. Vi ønsker å gi gjestene en god grunn til å betale 20-50 kroner ekstra for et hotellrom, blant annet gjennom utmerket service, sier Engelhart.

Ny restaurant

Både Rezidor og Bjørnevik hevder at samarbeidet rundt oppussingen har vært god. En kilde til uenighet mellom partene har tidligere vært hvorvidt hotellet skulle ha en egen restaurant. Etter flere år uten restaurant, har hotellet nå fått sin egen gourmetrestaurant.

- Vi er glade for at restauranten er tilbake, der har vi vært uenige. Den har fått god respons, og da mener jeg at vi har gjort noe riktig, sier Bjørnevik.

Salgsdirektør Mariann Kjenes mener Royal Garden står bedre rustet i kampen om hotellkundene etter oppussingen. Foto: terje svaan
Alle glassvinduene på Royal Garden er skiftet. Det har gitt en blankere fasade, som samtidig er bedre isolert og sikrer et lavere strømforbruk. Foto: TERJE SVAAN
I resepsjonsområdet har det blitt satt opp en delvis gjennomsiktig vegg mellom resepsjonen og sitteområdet. Det har også blitt satt inn nye møbler. Foto: TERJE SVAAN