Samboerparet Mads Michaelsen og Cecilie Wetting begynner å bli lei av å krangle med Rema 1000 og deres forsikringsselskap. Bakgrunnen er en dramatisk hendelse som inntraff på parkeringsplassen utenfor Ladetorget i Trondheim 15. februar i år.

- Jeg ble varslet av en ansatt ved Rema 1000 som sa at bilen min var knust. Jeg ble livredd og løp ut. Da så jeg at vognskuret hadde blåst over ende og lå opp ned på veien ved parkeringsplassen fryktet jeg at noen hadde blitt skadd, sier Wetting.

- Det var kraftige vindkast denne dagen, men at vognskuret skulle lette fra bakken og rulle over vår bil hadde jeg aldri trodd, sier hun.

Truffet: Tre biler ble truffet av vognskuret som ble tatt av vinden i februar i år.

Vognskur tatt av vinden

Ifølge Wetting ble hun forsikret av Rema-kjøpmannen at dette skulle bli ryddet opp i. Det ble fylt ut skademelding, og så ble det stille. Etter flere måneder med venting på svar fra Rema sitt forsikringsselskap, fikk paret den overraskende beskjeden om at de måtte dekke kostnader selv. Det var også andre som fikk skader på bilen.

Nå har det gått over fem måneder, og samboerparet venter fremdeles på en avklaring. Mads Michaelsen har forsøkt å få svar på hvem som skal ta regningen. Han har sendt e-poster og tatt mange telefoner, men uten resultat.

Dårlig festet: Mads Michaelsen mener vognskuret var for dårlig festet i asfalten.

- Vognskuret blåste over bilen vår, og knuste frontruten og bulket bilen. Våre barn kunne vært i nærheten av bilen, de er tre og fem år. Det er utrolig at ingen ble skadd. Et barn hadde vært sjanseløs. Skadene på vår bil er taksert til 37 000 kroner. Jeg er i ferd med å gi opp, for jeg kommer ingen vei med Rema 1000, sier Michaelsen.

- Det er helt på trynet at de fraskriver seg ansvaret. Vi er så lei denne saken. Jeg har ikke ord. Når deres forsikringsselskap ikke dekker dette, burde Rema ha kontaktet oss og ryddet opp. De sier at saken hadde vært en helt annen hvis det var personskade, sier han.

Tidligere denne uka var Michaelsen i kontakt med advokat. Da ble det klart at å gå til rettssak ikke vil være aktuelt.

- Det er ikke verdt risikoen. Dersom vi ikke får medhold, så vil kostnadene til advokatbistand bli for høye, forklarer han.

- Rema tar ikke ansvar

Ifølge Michaelsen så ønsker Rema 1000 og deres forsikringsselskap at samboerparet skal bruke sin egen bilforsikring på saken.

- Da må vi betale egenandel og samtidig få bonustap. Vognskuret var åpenbart ikke godt nok festet til bakken, så det er Rema sitt ansvar, hvorfor er det vi som må lide økonomisk spør Michaelsen.

Ifølge ham var vognskuret festet med én skrue i hvert hjørne i asfalten. Skruen var ikke spesielt lang, og han anslår den var cirka 10 cm lang. Michaelsen har selv en bekjent som monterer vognskur, og han har fått vite at det blir brukt halvmeter lange bolter for å feste vognskuret.

- Det er vel ikke kunden som skal undersøke at vognskur står godt festet til bakken dersom det blåser? Dette er hull i hodet, sier han.

28. juni var Michaelsen i et møte med regiondirektør Vidar Andersen i Rema 1000 Midt-Norge.

- Jeg hadde vært i telefonkontakt med ham, men han ønsket et møte. Det kom heller ingenting ut av dette møtet. Dagen etterpå ba jeg om en avklaring før jeg gikk ut i ferie. Da sa han at jeg ville høre fra dem, men det har jeg altså ikke gjort, sier Michaelsen.

Bulk: Det tunge vognskuret blåste overende og traff blant annet bilen til samboerparet fra Nardo.
Byttet frontrute: Samboerparet har byttet frontrute, men har ikke gjort noe med de andre skadene ennå.

STOR TEST: Dette er Trondheims billigste og raskeste taxier

Kuttet ut Rema som butikk

Da Michaelsen kom tilbake på jobb denne uka, purret han på regionsdirektøren og fikk til svar at det ikke var noe nytt i saken.

- Vi snakker nesten daglig om dette, og det irriterer oss kraftig. Jeg handler ikke på Rema 1000 lenger. Jeg har brukt veldig mye tid på noe som føles som en enveisdialog, sier Michaelsen oppgitt.

- Det er sjokkerende at de ikke bryr seg mer. Vi har skiftet frontrute, men bilen har fremdeles bulker og skader.

Frustrert: Mads Michaelsen har brukt mange timer på å forsøke å få et endelig svar fra Rema 1000 og deres forsikringsselskap.

- Har beklaget

Andersen forteller at Rema 1000 har vært i løpende kontakt med bileier med tanke på oppdatering og utvikling i saken.

- Vi har beklaget at saken har tatt tid. Vognskur utenfor våre butikker skal ikke løsne fra sine fester og vi beklager på det sterkeste at dette skjedde ved vår butikk, sier han.

Ifølge ham skal det ha vært tre biler som fikk skader i forbindelse med hendelsen.

- De to andre tilfellene har vi ikke hørt noe fra, og de har løst saken ved hjelp av egne forsikringsselskap, forklarer Andersen.

- Bileier ønsker ikke å betale egenandel eller å få bonustap. De ønsker at dere betaler for skadene på bilen. Har du en kommentar til det?

- Vi har sagt i møte med billeier at saken løser seg, vi må bare finne ut hvordan. Saken ligger på nåværende tidspunkt til vårt forsikringsselskap, sier Andersen.

STOR TEST: Hvem er billigst? Hvem er raskest? Vi tester Nibbler, Wolt og Foodora i Trondheim

- Lover løsning

- Bileierne forteller at dere har sagt at saken hadde stilt seg annerledes hvis det hadde blitt personskader. Hva mener dere med det?

- Den uttalelsen kjenner jeg overhodet ikke til. Vi har sagt vi er glade for at uhellet ikke førte til personskader.

- Har dere undersøkt hvor godt vognskuret var festet?

- Vognskuret var festet i samråd med instruks av leverandør av vognskur.

Andersen understreker at de hele tiden har sagt at man vil komme frem til en løsning, men han er enig i at det har tatt for lang tid. Han kan ikke huske at vognskur har blåst over ende tidligere.

- Man har aldri noen garantier for at det ikke kan skje, og det var ekstremvær denne dagen, sier han.

- Hvorfor kan dere ikke betale verkstedregningen til Mads og Cecilie?

- Når slike uhell er ute har vi prosedyrer og forsikringsselskap vi må forholde oss til, vi beklager igjen at det har tatt lang tid, sier Andersen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter